Temu kommer under skrappere EU-regler

Blot otte måneder efter sit indtog på det danske marked har kinesiske Temu cementeret sin popularitet hos EU-kunderne. På grund af den store kundebase strammer EU nu grebet om netgigant. 
EU-Kommissionen har fredag officielt kategoriseret Temu som en "meget stor online platform", der dermed skal leve op til en række strammere regler. | Foto: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix
EU-Kommissionen har fredag officielt kategoriseret Temu som en "meget stor online platform", der dermed skal leve op til en række strammere regler. | Foto: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix

Den kinesiske online handelsplatform Temu har blot et år på bagen på det europæiske marked, men har allerede mange millioner brugere i EU hver måned. 

Derfor har EU-Kommissionen fredag officielt kategoriseret Temu som en ”meget stor online platform” (very large online platform, VLOP) – en platform med mere end 45 millioner månedlige brugere i gennemsnit.

Det oplyser Kommissionen i en meddelelse.

Kategoriseringen under EU’s Digital Services Act (DSA’en) betyder, at Temu fremover skal leve op til en række strengere krav om, at platformen blandt andet modarbejder skadeligt indhold og kopivarer. 

Lever Temu ikke op til de skærpede EU-krav, kan platformen risikere at møde bødestraf på op mod 6 pct. af platformens globale omsætning. 

I første kvartal af 2024 omsatte Temu-ejeren PDD Holdings for 86,9 mia. yuan (over 82 mia. kr.) og landede en bundlinje på 28 mia. yuan - knap 26,6 mia. kr. Det er den hidtil højeste omsætning for selskabet.

”Temu anerkender Europa-Kommissionens udpegning af vores platform som en Very Large Online Platform (VLOP) i henhold til Digital Services Act (DSA). Herunder er Temu fuldt engageret i at overholde lovgivning og regler som er beskrevet i DSA, for at sikre sikkerheden, gennemsigtigheden og beskyttelsen af vores brugere i EU,” lyder det fra Temu i en skriftlig kommentar om udpegelsen.

Temu har nu fire måneder til leve op til de nye krav, som EU-Kommissionen i samarbejde med de irske myndigheder fremover vil føre tilsyn med. 

Skarp kritik

Kategoriseringen af Temu kommer efter flere måneders skarp kritik af den kinesiske platform. 

Både den danske miljøminister Magnus Heunicke (S) og den norske ditto Andreas Bjelland Eriksen (Arbejderpartiet) har været ude og advare forbrugere mod at købe via Temu.

Flere danske webshops har også oplevet, at Temu har krænket deres varemærke ved at lave Google-annoncer, hvor de danske webshops navne indgår. En metode, som Heidi Højmark Helveg, advokat med speciale i markedsføringsret, betegner som en klar krænkelse af varemærket.

Temu har også mødt kritik fra den europæiske legetøjsindustri Toys Industries of Europe (TIE) for ikke at leve op til de europæiske lovkrav på legetøj på baggrund af en undersøgelse fra organisationen, der viste, at ingen ud af 19 legetøjsprodukter overholdte kravene. 18 ud af 19 produkter blev tilmed vurderet som værende farlige for børn.

Derudover er Temus markedsføring blevet beskrevet som manipulerende, hvilket resulterede i, at 17 europæiske forbrugerorganisationer gik sammen om at klage over handelsplatformen for at gøre brug af såkaldte ”dark patterns”.

Organisationerne mener blandt andet, at Temu bryder reglerne i EU ved at benytte sig af manipulerende designs, som har til hensigt at få forbrugerne til at købe mere eller købe dyrere produkter.

Alligevel har Temu vundet de danske forbrugeres hjerter og blev i første kvartal af 2024 den tredjemest populære webshop i Danmark ifølge en analyse fra Dansk Industri. 

Temu bliver den 24. platform, der er kategoriseret som VLOP. 

Før Temus udpegelse var seneste skud på stammen den kinesiske ultra fast fashion-forhandler Shein, der blev udpeget som VLOP for en måned siden i april 2024.

Udover de to kinesiske platforme er blandt andre kinesiske Alibaba, amerikanske Amazon og den tyske modeplatform Zalando at finde blandt de meget store onlineplatforme. 

(Opdateret med kommentar fra Temu kl. 10.57)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også