Dansk modefirma åbner fysisk butik efter mere end et årti som webshop

Son of a Tailor har i længere tid arbejdet på at åbne en butik, og om godt en uge slås dørene op i hovedstaden med AI-spejl og et så lille lager som muligt.
På Pilestræde i København åbner Son of a Tailor sin første fysiske butik 18. april. | Foto: Son of a Tailor/pr
På Pilestræde i København åbner Son of a Tailor sin første fysiske butik 18. april. | Foto: Son of a Tailor/pr

Efter et årti udelukkende som webshop åbner Son of a Tailor 18. april sin første fysiske butik, der får adresse i København.

Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Modevirksomheden, der er stiftet i 2012, har slået sig op på at lave skræddersyet tøj lavet på bestilling for at undgå overproduktion, og centralt for den nye butik er et AI-spejl, der i bund og grund er en skærm med et kamera, der kan måle kundernes krop og finde den den rigtige størrelse.

Spejlet kan udarbejde 24 forskellige størrelser i modsætning til de seks størrelser fra XS til XXL, der er mere udbredt i modebranchen.

Derefter kan man i butikken søge sig frem til Son of a Tailors produkter, som så bliver produceret og sendt hjem til kunden med en leveringstid på minimum syv dage.

”Den nye butik er en naturlig forlængelse af vores bestræbelser på at give vores kunder en personlig tilpasningsoplevelse, der tilbyder tøj af høj kvalitet, der passer og holder. Dette er samtidig med at udfordre industrien til at eliminere dens overproduktion af tøj,” siger Jess Fleischer, der er medstifter og adm. direktør i Son of a Tailor, i en pressemeddelelse.

AI-spejlet har data fra kropsstørrelsen på 170.000 mænd, som den bruger til at finde frem til den rette størrelse for kunden. | Foto: Son of a Tailor/pr
AI-spejlet har data fra kropsstørrelsen på 170.000 mænd, som den bruger til at finde frem til den rette størrelse for kunden. | Foto: Son of a Tailor/pr

Tøj på lager

Ud over at bestille tøj kan kunderne dog også købe tøj i butikken og tage med hjem, da modeselskabets bedst sælgende produkter er produceret i forvejen og ligger i butikken.

At producere tøj på forhånd går imod virksomhedens oprindelige tanker om udelukkende at lave tøj på bestilling, men at have et lager med tøj er en nødvendighed i en butik, erkendte Jess Fleischer i september, da han til DetailWatch første gang luftede tankerne om en butik.

Her sagde han, at han ikke var begejstret for det, men at det var en nødvendighed.

”Vi tror, det kommer til at passe meget godt sammen, når vi kan vise konceptet. Vi vil også få det passet ind i en offline verden. Vi arbejder med nogle ret innovative løsninger til, hvordan man også minimerer lageret ude i butikkerne og minimerer spild,” sagde Jess Fleischer i den forbindelse.

Forproduceret tøj hænger på bøjlerne i den kommende Son of a Tailor-butik. | Foto: Son of a Tailor/pr
Forproduceret tøj hænger på bøjlerne i den kommende Son of a Tailor-butik. | Foto: Son of a Tailor/pr

Modeselskabet har også tidligere måtte bøje en smule af på de oprindelige tanker, da Son of a Tailor med konceptet Son Supply åbnede sin produktion i Portugal for andre brands.

Kunderne i Son Supply er primært iværksættere, der er i gang med at starte nye brands, men også Bang & Olufsen har lagt en ordre på tøj, der skal bruges som et ekstra livsstilsprodukt i den danske lydvirksomhed.

Jess Fleischer erkendte i den forbindelse, at tiltaget var et kompromis med det selverklærede ”oprør” mod en ”forældet modeindustri.”

”På vores vej må vi også acceptere, at hvis vi skal i mål, kan vi ikke være fuldstændig ortodokse overfor andre brands og bede dem om at lave forretningsmodellen fuldstændig om. Men vi prøver at hjælpe dem lidt på vej,” sagde han til DetailWatch i september.

Underskudsforretning

Son of a Tailor har endnu til gode at give overskud og har i løbet af de seneste fem år frem til og med 2022 tabt over 35 mio. kr. Bag selskabet står dog en stærk investorkreds, der løbende har investeret i projektet.

I ejerkredsen sidder foruden Jess Fleischer selv også bl.a. Thomas Ryge Mikkelsen, tidligere kommerciel direktør i Pandora, serieinvestor Claus Zibrandtsen og start-up-kollektivet Founders.

Son of a Tailor er endnu ikke kommet med regnskab for 2023, men Jess Fleischer har tidligere fortalt, at forventningen er, at det kan blive selskabets første år med sorte tal på bundlinjen, men at det også kan ende med et lille minus.

I september afviste han senest, at Son of a Tailor var lidt til at rejse millioner i kapitalindsprøjtning.

”Vi skal først vise, at vi har en sund og profitabel forretning. Hvis vi igen får en vækstmodel, der giver mening at få kapitalunderstøttet, vil vi selvfølgelig kigge på det. Men lige nu har vi mere fokus på at drive en sund forretning” sagde han i september til DetailWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også