Wolt og Lagkagehuset: Onlinesalg af fastelavnsboller når nye højder

Efterspørgslen på levering af fastelavnsboller er særligt stærk i de største byer, lyder det fra Wolt.
Ifølge både Lagkagehuset og Wolt langes der langt flere fastelavnsboller over disken og fragtes til danskernes hoveddør end tidligere. | Foto: Stine Christiansen/lagkagehuset/pr
Ifølge både Lagkagehuset og Wolt langes der langt flere fastelavnsboller over disken og fragtes til danskernes hoveddør end tidligere. | Foto: Stine Christiansen/lagkagehuset/pr

Kort efter nytår var de første fastelavnsboller at finde på hylderne i bagerierne, men på trods af en månedlang fastelavnsbollesæson er appetitten på creme, syltetøj og farverig glasur tilsyneladende fortsat høj.

Leveringstjenesten Wolt og Lagkagehuset melder allerede nu, fem dage før den egentlige fastelavn på søndag, om en vækst i salget af fastelavnsboller. For Wolts vedkommende er salget steget med 130 pct. sammenlignet med seneste år.

Hos Lagkagehuset oplever man både en kraftig efterspørgsel i kædens 119 butikker i hele landet samt online. I en meddelelse lyder det, at salget af fastelavnsboller via Wolt i 2024 er steget med 89 pct. sammenlignet med året før.

”De gode muligheder for digital bestilling og levering har virkelig vundet indpas,” siger Søren Bo Steendahl, digital chef i Lagkagehuset.

En væsentlig del af forklaringen bag årets rekordbestillinger skal findes i, at Wolts tilstedeværelse er vokset i løbet af det seneste år og nu også omfatter 85 Lagkagehuset-butikker mod 62 året før.

”Efterspørgslen er selvfølgelig stærk i de bynære områder, men vi ser en klar tendens i, at det i høj grad også breder sig til de mindre byer,” siger Mikkel Tofte, kommunikationschef i Wolt. 

Nye direktører

Wolt har opereret på det danske marked siden 2017 og har sidenhen opbygget en platform med mere end 5.000 kurérer, der leverer mad og varer fra 2.500 restauranter og 500 detail- og dagligvarebutikker i mere end 50 danske byer.

Lagkagehuset åbnede sit første bageri i 1991 og er siden vokset til at have mere end 120 butikker, deriblandt også flere i England under navnet Ole & Steen samt i New York, hvor selskabet åbnede en butik i 2019.

I den seneste tid er der sket en hel del i Lagkagehuset. I november hentede kæden Joachim Knudsen til som ny koncerndirektør efter Jason Cotta, der stoppede ved udgangen af oktober, og midt i januar bekræftede Lagkagehuset så tilgangen af en ny finansdirektør i Kennet Wienecke.

Imellem de to nyheder skød kapitalfondene Nordic Capital og L Catterton, der ejer henholdsvis 70 pct. og 17 pct. af Lagkagehuset, 50 mio. kr. i Lagkagehuset, som skal bruges til at øge forretningen og fokusere på organisk vækst.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også