Dom: Netbutikker skal tilbagebetale penge for skjulte abonnementer

Det var ulovligt, at netbutikkers kunder automatisk blev tilmeldt abonnement i forbindelse med køb af varer til medlemspris, fastslår Højesteret.
Det er bl.a. kunder, der har handlet i Pluus.dk, der nu kan få penge retur efter Højesterets dom. | Foto: Skærmbillede af Pluus.dk
Det er bl.a. kunder, der har handlet i Pluus.dk, der nu kan få penge retur efter Højesterets dom. | Foto: Skærmbillede af Pluus.dk
AF RITZAU OG DETAILWATCH

En række netbutikkers fremgangsmåde var groft vildledende, når kunder automatisk blev tilmeldt et abonnement i forbindelse med køb af varer.

Det har Højesteret afgjort torsdag.

Derfor pålægges netbutikkerne buuks.dk, pluus.dk og sayve.dk nu at tilbagebetale kunderne deres abonnementsbetalinger for en periode, der strækker sig tilbage til 2017. Forbrugere kunne blandt andet købe bøger, legetøj og elektronik gennem butikkerne.

Ifølge Højesteret blev butikkernes forpligtelser til klart og tydeligt at angive præmissen for køb af varer ikke overholdt, lyder det i afgørelsen.

Det var Forbrugerombudsmanden, som havde anlagt sag mod selskaberne Group Buy ApS, Buuks.dk ApS og Sayve ApS. De står bag hjemmesiderne.

Sø- og Handelsretten forbød i efteråret 2022 de tre netbutikker at bruge fremgangsmåden med automatisk tilmelding. Den del er stadfæstet af Højesteret torsdag.

Forbrugerne blev pålagt at betale op til 119 kroner om måneden, der så ville give adgang til varer til medlemspriser.

Ifølge Jyllands-Posten, der skrev om udfaldet i Sø- og Handelsretten, modtog Forbrugerombudsmanden mere end 600 klager over netbutikkerne.

Godt for branchen

I Dansk Industri (DI) har man også fulgt sagen, og den er ifølge erhvervsorganisationens ekspert i nethandel strid mod god forretningsskik.

”Vi har et begreb i den digitale branche som vi kalder ”black hat”. Det handler om, at man med tricks, i stedet for transparens, får folk ført ad den vej, man ønsker. Fx kan man gøre det svært at se, at købet er et abonnementskøb og ikke et engangskøb eller man kan skjule stedet, hvor kunden kan afmelde sig nyhedsbrevet og andre ting,” siger Mie Bilberg, chefkonsulent for e-commerce i DI.

”Udover at det er ulovligt, så er det heller ikke en god oplevelse for kunderne, og det giver branchen et ufortjent dårligt ry, når nogle få laver en ”black hat”. Så det er kun godt, at vi får gjort det klart og tydeligt, at vi naturligvis altid skal være transparente, når vi handler med hinanden. Både fordi det siger loven, men også fordi, at glade kunder er den eneste bæredygtige strategi på den lange bane.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også