Undersøgelse: Hver fjerde købte julegaver under black week
Selvom mange danskere indledte julegaveindkøbet i november, behøver det ikke dæmpe julesalget, mener forbrugerøkonom. ”Black friday kan ikke stå alene,” siger hun.
Hver fjerde, der gik i butikker eller på nettet for at jage tilbud under black week, kom hjem med mindst en gave til at lægge under træet juleaften.
Det viser en spørgeundersøgelse, som analyseinstituttet Wilke har foretaget for DetailWatch.
Her svarer 24 pct., at de har købt julegaver under tilbudsugen i slutningen af november, mens hovedparten, 74 pct., svarer nej.
Spørgsmålet er, hvad handlen under black week betyder for julesalget i december, der udgør en væsentlig del af årsomsætningen for store dele af detailhandlen.
Den fortsat lave forbrugertillid spøger stadig, og ifølge tal fra Dansk Erhverv lagde onlinesalget i december ud med et større dyk end forventet efter black week.
Spørger man Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom i Sydbank, er der dog stadig både købekraft og rum til en lille vækst i decemberhandlen.
”Når hver fjerde har købt julegaver under black week, er der jo i hvert fald stadig nogle, der mangler at købe,” siger Ann Lehmann Erichsen, der tror, mange stadig venter med indkøbet.
”Ser vi på det ud fra et økonomisk perspektiv, så er der penge at købe for. Der er færre penge end i 2021, men flere end seneste år, hvor vi var ramt af høj inflation, høje energipriser og stigende renter.”
Har købt færre julegaver
Ifølge spørgeundersøgelsen har flertallet, 52 pct., af den gruppe, der købte julegaver under black friday, købt ”omtrent” samme antal som i 2022.
Næsten hver fjerde, 23 pct., svarer dog, at de har købt færre, mens kun 6 pct. fik overstået flere julegaveindkøb under black week i år end sidste år. Det er også et udtryk for, at stemningen er en anden i år, mener Ann Lehmann Erichsen.
”Energipriserne er faldet, og inflationen er raslet ned, selvom priserne fortsat er højere. Men det har vi næsten vænnet os til. Renterne er godt nok steget, som samtidig er der kommet lønstigninger i foråret, så der skal nok blive julehandlet i år,” siger hun.
”Lidt mere fest”
Hos en af landets største webshops Proshop har man satset stort på black week og høstede en vækst i ordrerne på 15 pct. Det skete dog af lidt billigere varer. Den samlede omsætning steg derfor ikke i samme grad som ordretilgangen, men bød på en vækst på 10 pct.
Her er julesalget ifølge stifter og ejer Poul Thyregod kommet godt fra land.
”Vi havde en vækst på 15 pct. (i ordrer, red.) under black friday, og den fortsætter,” siger Poul Thyregod, adm. direktør og ejer af Proshop, der har omkring 200.000 varenumre.
Han peger på, at det hører med til billedet, at Proshop har udvidet sit sortiment og er gået ind i nye kategorier som skønhed og kæledyr ud over elektronik.
”Vi er blevet et online varehus, så vi er en lidt anderledes størrelse og nok ikke det generelle billede af markedet,” siger han.
Selvom det stadig er lidt for tidligt at spå om, tror Poul Thyregod på en julehandel med pilen lidt opad i forhold til sidste år.
”Danskerne har en god opsparing, der er ingen inflation, der presser, og der er stadig rekordmange i arbejde. Så der er lidt mere fest i år end sidste år.”
Kan ikke stå alene
En ting er det aktuelle økonomiske klima, noget andet den tradition og kultur, der er forbundet med julehandlen, fremhæver Sydbanks forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen.
”Vi kan ikke nøjes med black friday,” siger hun.
”December er en forkælelsesmåned. Det er der, vi tænker på hinanden og på os selv og under os ting, vi ellers ikke bruger penge på. Black friday er også mere elektronik og køkkenmaskine, sportssko eller andre praktiske ting, man står og mangler. Det er mere driftsorienterede løb, hvor december er mere luksus og personligt.”
Hun peger samtidig på, at selvom black week er den store tilbudsuge, så er detailhandlen dygtige til at drysse andre tilbud ud i december som fx julekalendertilbud med nye hver dag, som forbrugerne kan blive fristet og inspireret af.
”Der er også mange gode tilbud i december og også på mange lækre mærkevarer, som ellers sjældent er på tilbud. Det tror jeg, at mange falder for.”
Discountkæden skal gøres lønsom, men Coop vil ikke sætte et årstal på: ”Der ligger en klar plan for, hvordan vores resultater skal udvikle sig i den rigtige retning,” siger kædedirektør.
Han stiftede det københavnske modebrand som 17-årig i 2002 og har siden været kreativ chef, men nu trækker Silas Adler ”i den største respekt for brandet” sig fra alle poster i selskabet.
Den svenskejede kaffekædes flere end 60 cafeer har sammen givet det største overskud i mange år fra forbedret drift. Der er både nyåbninger og lukninger at spore i indeværende år.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”indenfor den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i toppen.
Den tidligere majoritetsejer vil ikke kommentere beløbets størrelse, men afviser snarlig tilbagetrækning: ”Jeg arbejder ikke færre timer eller mindre dedikeret end tidligere,” siger han.