Meta og Tiktok udfordrer ny EU-lovgivning

Meta anfægter EU’s beslutning om at udpege Messenger og Marketplace som kernetjenester. Også Tiktok modsætter sig definitionen, som øger kravene til platformene.
Techkoncerner bestrider EU's kategorisering er deres platforme som gatekeepere, der øger EU-kravene til selskaberne. | Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Techkoncerner bestrider EU's kategorisering er deres platforme som gatekeepere, der øger EU-kravene til selskaberne. | Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Meta og Tiktok er de første virksomheder, der offentligt udfordrer EU’s beslutning om at udpege visse populære onlineprodukter som ”kerne”-tjenester, i en del af en større slåskamp mellem Big Tech og Bruxelles’ nye digitale regler designet til at forbedre konkurrencen.

Det skriver Financial Times.

Tiktok, der ejes af det kinesisk-stiftede Bytedance, anfægter torsdag EU’s beslutning om at stemple selskabet som en ”gatekeeper” under EU’s Digital Market Act (DMA), fordi en sådan betegnelse kan hæmme virksomhedens mulighed for at vækste.

Meta appellerede onsdag EU’s beslutning om at udpege Messenger og Marketplace som ”kerne”-tjenester. Som en del af søgsmålet ved domstolene i Luxembourg vil Meta hævde, at Messenger er en chatfunktion i Facebook og ikke en separat tjeneste.

Folk med kendskab til sagen fortæller til Financial Times, at Meta vil argumentere for at Marketplace er et forbrugerprodukt og ikke virksomheders genvej til forbrugerne - et krav, der skal opfyldes under DMA.

”Denne appel søger afklaring på specifikke juridiske spørgsmål vedrørende Messenger og Marketplace under DMA. Det ændrer eller forringer ikke vores faste forpligtelse til at overholde DMA, og vi vil fortsætte med at arbejde konstruktivt sammen med EU-Kommissionen for at forberede os på at overholde DMA”, lyder det fra Meta.

Apple og Amazon er virksomheder, som også er omfattet af den nye lov, forventes at overveje en appel inden torsdagens deadline.

Lovgivningen træder i kraft i første kvartal af 2024, og selskaberne har indtil den 6. marts til at overholde de nye regler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også