Når E-handelskonferencen fra Dansk Erhverv for 18. gang torsdag slår dørene op, er det med en ny usikkerhed vævet ind i bagtæppet.
Efter år med konstant vækst for dansk e-handel har opbremsningen, der ramte i 2022, bidt sig fast. Sidste år faldt markedet for første gang, og udviklingen er fortsat ind i 1. halvår i år.
Et kig på programmet afspejler imidlertid også, at dansk e-handel står et sted, der handler om mere end de onlinefødte forretninger, og at e-commerce og digitalisering er blevet en prioritet bredt blandt danske virksomheder.
Blandt andet fortæller Carlsbergs chef for koncernens globale e-commerce løsning Anders Knudsen om, hvordan koncernen arbejder på at levere bedre og mere relevante kundeoplevelser på tværs af markeder.
Modebrandet Samsøe Samsøe deler ligesom kæderne Kop & Kande og Babysam, Imerco og Søstrene Grene ud af deres erfaringer med at arbejde på flere salgskanaler i deres omnichannel-strategi.
Lego lægger vejen forbi for at tage et kig på, hvad brands kan forvente af krav fra fremtidens forbrugere, og Thansens topchef deler erfaringerne med at etablere nyt robotlager.
De onlinefødte væksteventyr i dansk e-handels historie er dog også på banen og fylder med repræsentanter fra bl.a. Coolshop, Whiteaway, Sinful og Hobbii, der bl.a. sætte fokus på brugen af kunstig intelligens i onlineforretningen.
E-handelskonferencen sætter i år omkring 1.900 deltagere fra dansk erhvervsliv i stævne.