Amazons Prime Day tester forbrugerefterspørgslen

Salgskampagnen begynder i kølvandet på faldende vækstrater for Amazons onlineforretning, en afmatning i selskabets cloud-computing-forretning og tusindvis af fyringer de seneste måneder.
Den årlige Prime Day-salgskampagne bliver afgørende for USA’s største onlineforhandler. | Foto: Patrick Semansky/ap/ritzau Scanpix
Den årlige Prime Day-salgskampagne bliver afgørende for USA’s største onlineforhandler. | Foto: Patrick Semansky/ap/ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Amazon venter nye højder for sin årlige salgskampagne kaldet Prime Day, der afholdes tirsdag og onsdag i denne uge. Investorer forventer dog, at makroøkonomiske bekymringer vil gøre indhug i forbrugerefterspørgslen.

Det skriver Wall Street Journal.

Den årlige Prime Day-salgskampagne bliver afgørende for USA’s største onlineforhandler. Salgskampagnen begynder i kølvandet på faldende vækstrater for Amazons onlineforretning, en afmatning i selskabets cloud-computing-forretning og tusindvis af fyringer de seneste måneder.

”Der er behov for momentum i Amazons forretning, og Prime Day vil tydeliggøre, hvor villige forbrugerne er til at bruge penge i detailhandelen,” siger e-commerce researcher hos markedsresearchfirmaet Insider Intelligence Andrew Lipsman til Wall Street Journal.

Indtil videre ser det ud til, at salgskampagnen kom godt ud af starthullerne tirsdag. Den gennemsnitlige online-ordre hos Amazon steg tirsdag til 56,26 dollar fra 52,22 dollar under sidste års Prime Day.

Amazon forventer en indtjening på 12, 9 mia. dollar fra dette års salgskampagne, hvilket er en stigning på 11 pct. fra sidste år.

I de seneste par år har Prime Day ikke været lige så stor en forbrugermagnet som tidligere. I 2021 og 2022 vækstede Prime Day under 10 pct. i USA sammenlignet med over 60 pct. i årene efter salgskampagnens lancering i 2015.

Prime Day forventes dog stadig at øge Amazons salg. Banken J.P. Morgan spår, at salgskampagnen kan øge Amazons salgstal for en gennemsnitlig dag i dette kvartal med tre gange så meget som en gennemsnitlig dags salgstal.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også