Amazon venter nye højder for sin årlige salgskampagne kaldet Prime Day, der afholdes tirsdag og onsdag i denne uge. Investorer forventer dog, at makroøkonomiske bekymringer vil gøre indhug i forbrugerefterspørgslen.
Det skriver Wall Street Journal.
Den årlige Prime Day-salgskampagne bliver afgørende for USA’s største onlineforhandler. Salgskampagnen begynder i kølvandet på faldende vækstrater for Amazons onlineforretning, en afmatning i selskabets cloud-computing-forretning og tusindvis af fyringer de seneste måneder.
”Der er behov for momentum i Amazons forretning, og Prime Day vil tydeliggøre, hvor villige forbrugerne er til at bruge penge i detailhandelen,” siger e-commerce researcher hos markedsresearchfirmaet Insider Intelligence Andrew Lipsman til Wall Street Journal.
Indtil videre ser det ud til, at salgskampagnen kom godt ud af starthullerne tirsdag. Den gennemsnitlige online-ordre hos Amazon steg tirsdag til 56,26 dollar fra 52,22 dollar under sidste års Prime Day.
Amazon forventer en indtjening på 12, 9 mia. dollar fra dette års salgskampagne, hvilket er en stigning på 11 pct. fra sidste år.
I de seneste par år har Prime Day ikke været lige så stor en forbrugermagnet som tidligere. I 2021 og 2022 vækstede Prime Day under 10 pct. i USA sammenlignet med over 60 pct. i årene efter salgskampagnens lancering i 2015.
Prime Day forventes dog stadig at øge Amazons salg. Banken J.P. Morgan spår, at salgskampagnen kan øge Amazons salgstal for en gennemsnitlig dag i dette kvartal med tre gange så meget som en gennemsnitlig dags salgstal.