Amazon beskyldes for at narre kunderne til at tegne Prime-medlemskab

Handelsplatfomen Amazon har bevidst gjort det svært for kunder, at opsige den såkaldte Prime-service, lyder en anklage fra de amerikanske myndigheder.
Foto: Francis Mascarenhas/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Francis Mascarenhas/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

De amerikanske myndigheder har onsdag anklaget Amazon for at have narret millioner af kunder til tegne abonnement på onlinekæmpens Prime-service.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Federal Trade Commission, FTC.

”Federal Trade Commission griber ind over for Amazon for dets årelange indsats for at tilmelde kunder til sit Prime-program uden deres samtykke, samtidig med at koncernen bevidst gør det vanskeligt for forbrugere at annullere deres abonnementer på Prime,” hedder det.

På den baggrund har FTC indsendt en stævning til en distriktsdomstol i delstaten Washington, og dokumentet indeholder en kras kritik af Amazon.

”FTC anklager Amazon for bevidst at have narret millioner af forbrugere til ubevidst at tilmelde sig Amazon Prime. Specifikt brugte Amazon manipulerende, tvangsmæssige eller vildledende brugergrænsefladedesign kendt som ”mørke mønstre” for at narre forbrugere til at tilmelde sig automatisk fornyende Prime-abonnementer.”

”Mørke mønstre” henviser til brugerflader, som med overlæg er designet til at få kunderne til at foretage sig bestemte handlinger. FTC peger i den forbindelse på, at det i mange tilfælde har været lettere at købe varer hos Amazon med et abonnement end at finde muligheden for at købe uden Prime, ligesom der var tilfælde, hvor det ikke var klart for forbrugerne, at de samtidig tegnede abonnement på Prime.

Primære formål at forhindre opsigelse

Myndighederne fremhæver samtidig, at processen for at annullere abonnementerne tilsyneladende ikke havde det primære formål rent faktisk at afslutte abonnementerne, men derimod at forhindre det, fordi det ellers ville have påvirket ”Amazons bundlinje negativt”.

Annullationsprocessen er ifølge FTC internt i Amazon kaldet ”Iliaden”, hvilket er en hentydning til den græske forfatter Homers kendte digt bestående af 24 sange og mere end 16.000 linjer om trojanerkrigen.

”Amazon narrede og fangede folk til tilbagevendende abonnementer uden deres samtykke, hvilket ikke kun frustrerede brugerne, men det kostede dem også betydelige penge,” udtaler Lina M. Khan, formand for FTC, i meddelelsen.

”Disse manipulerende taktikker skader både forbrugere og lovlydige virksomheder. FTC vil fortsætte med ihærdigt at beskytte amerikanerne mod ”mørke mønstre” og anden uretfærdig eller vildledende praksis på digitale markeder.”

Myndighederne peger i deres indsigelser mod Amazon også på, at selskabet har søgt at sinke og stille hindringer i vejen for deres undersøgelse.

Amazon har ikke selv sendt en pressemeddelelse ud om sagen, og selskabet har heller ikke endnu reageret på en række amerikanske mediers henvendelser om en kommentar.

Amazon offentliggjorde tilbage i marts en blog med anvisninger til, hvordan man annullerer Prime-medlemskabet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også