Tech-ekspertgruppe vil forbyde målrettede reklamer på nettet

Regeringens tech-ekspertgruppe vil hæve grænsen for, hvor gammel man skal være, for at kunne give samtykke. (Opdateret)
Erhvervsminister Morten Bødskov (th), kulturminister Jakob Engel-Schmidt (tv) og digitaliseringsminister og minister for ligestilling Marie Bjerre samt formand for regeringens tech-ekspertgruppe Mikkel Flyverbom (mf) fremlægger mandag anbefalingerne vedr. tech-giganter. | Foto: Olafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix
Erhvervsminister Morten Bødskov (th), kulturminister Jakob Engel-Schmidt (tv) og digitaliseringsminister og minister for ligestilling Marie Bjerre samt formand for regeringens tech-ekspertgruppe Mikkel Flyverbom (mf) fremlægger mandag anbefalingerne vedr. tech-giganter. | Foto: Olafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Fremover skal forbrugere ikke længere opleve, at de bliver mødt af reklamer for et givent produkt, umiddelbart efter at de har lavet en søgning på nettet efter det samme.

Det er i hvert fald en af anbefalingerne fra regeringens tech-ekspertgruppe, som mandag præsenterer sine anbefalinger i Erhvervsministeriet i København.

Ekspertgruppen anbefaler, at der indføres et generelt forbud mod automatisk behandling (profilering) af personoplysninger på tech-giganters tjenester, fremgår det af rapporten.

”Vi skal især beskytte børnene bedre, og der er grundlæggende behov for et opgør med den magt, som tech-giganterne har fået,” siger erhvervsminister Morten Bødskov (S) på et pressemøde.

Med den såkaldte Digital Services Act (DSA) indføres et forbud mod at anvende målrettet reklame på grundlag af automatisk behandling (profilering) af mindreåriges personoplysninger.

DSA er EU’s regelsæt fra 2022 om håndtering af digitale tjenester og platforme.

Ekspertgruppens anbefalinger vil betyde, at kravene i DSA’en bliver udvidet.

Det betyder, at der vil blive indført et generelt forbud mod målrettet reklame baseret på profilering af personoplysninger uanset aldersgruppe.

13 anbefalinger

Ekspertgruppen peger på, at dette tiltag tidligere er blevet forsøgt indført af en koalition af parlamentarikere i Europa-Parlamentet samt diverse organisationer.

Der er i alt 13 anbefalinger, men det er langtfra alle, som regeringen vil gå enegang med. Mange vil skulle følge et spor i EU-regi.

”Det første, vi tager fat på, er, at vi vil sikre, at adgangen til indhold som ”porno” og ”krig” eksempelvis kræver, at man bekræfter sin alder digitalt,” siger Morten Bødskov.

”For det andet vil vi hæve aldersgrænsen for databeskyttelse af børn til mere end de 13 år, den er i dag,” siger han.

Morten Bødskov fortæller, at regeringen vil igangsætte et arbejde med at få udarbejdet lovforslag med begge initiativer. De skal fremsættes i næste folketingssamling, som begynder i oktober.

Regeringens ekspertgruppe blev nedsat sidste år under den daværende S-regering. Gruppen har undersøgt tech-giganters forretningsmodeller og de konsekvenser, som deres ageren har for det danske samfund.

Ekspertgruppen anbefaler, at aldersgrænsen for at give samtykke til at behandle persondata i Danmark bør hæves fra 13 år til 16 år, som den også er i lande som Tyskland og Holland.

Hvis denne anbefaling bliver ført ud i livet, vil tech-virksomheder altså skulle indhente et samtykke fra forældre, for at de kan behandle børns personoplysninger, indtil barnet er fyldt 16 år.

”Der er børn og unge, der er på sociale medier, lang tid før de burde være der,” siger Mikkel Flyverbom, formand for tech-ekspertgruppen.

”Det betyder, at der er børn, der ser noget, de slet ikke burde se,” siger han.

SF er tilfreds med anbefalingerne fra ekspertgruppen.

”Det er afgørende, at vi nu har konkrete tiltag, der kan lægge kimen til en digital beskyttelseslov, som beskytter børnene i forhold til den manipulation, som får dem til at bruge mere tid og flere penge på spil, apps og sociale medier end godt er – og som vi nu ser flere og flere tegn på, skader dem,” siger gruppeformand Karina Lorentzen i en skriftlig kommentar.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også