Dansk profil får central rolle i Alibabas internationale vækstplaner

Platformen Daraz, som danske Bjarne Mikkelsen har været med til at skabe, bliver fremadrettet en endnu vigtigere del af kinesiske Alibaba, skriver Børsen.
Alibaba er primært kendt for sin handelsplatform af samme navn. | Foto: Pr
Alibaba er primært kendt for sin handelsplatform af samme navn. | Foto: Pr

Danske Bjarke Mikkelsen har været med til at bygge e-commerce-platformen Daraz op, som i dag har 40 mio. aktive brugere i lande som Pakistan, Bangladesh, Sri Lanka og en omsætning på knap 7 mia. kr.

I 2018 blev Daraz opkøbt af Alibaba, og efter den kinesiske tech-storspiller i foråret splittede forretningen op i seks dele, har Bjarke Mikkelsen og Daraz fået en større rolle at spille i Alibabas internationale vækstplaner, skriver Børsen.

Daraz er nu en del af Alibaba International Digital Commerce (AIDC), som samler gruppens e-handelsvirksomheder, der er på markeder uden for Kina, og Bjarne Mikkelsen har som topchef i Daraz til opgave at sætte endnu mere skub i platformen, som bliver brugt af mere end 200.000 sælgere. 

“Vi er Sydasiens Amazon. Vi er kommet først, og det bliver 100 pct. et stort marked, fordi e-handel i vores marked næsten tilbyder mere værdi end i en mere udviklet del af verden. Her har folk ikke adgang til de samme muligheder. De kan ikke bare gå ned i en tøjbutik og købe nye sko – for der er ikke nogen butik. Hvis vi kan levere alle varer til alle, og skabe en masse job ved at give sælgere mulighed for at bygge en forretning på vores platform uden ret meget startkapital, så passer det super godt til vores marked,” siger Bjarke Mikkelsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også