On the road i det jyske e-handelsland: "Det er logistik på steroider"
Man behøver ikke rejse langt væk og krydse landegrænser for at finde gode eksempler på veldrevne e-handelsvirksomheder, der har fart på ekspansionsplanerne, investerer i nye tech-løsninger og har ambitioner om milliardomsætninger.
Man kan sådan set bare tage på en bustur rundt i Midtjylland, hvis man vil have én på inspirationen, lyder mantraet fra Niels Ralund, der er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Onsdag og torsdag var han sammen med omtrent 50 medlemmer af erhvervsorganisationen rundt og besøge seks selskaber, som har fødderne plantet solidt i den jyske e-commerce-muld.
Rundturen i bus er en genoplivning af et koncept fra de gamle FDIH-dage. Inden Foreningen for Dansk Internethandel – altså FDIH – fusionerede med Dansk Erhverv i 2020, havde Niels Ralund arrangeret flere busture med virksomhedsbesøg.
”Der er mange, der har spurgt, om vi ikke snart skulle på bustur igen. Men på grund af corona har det været lidt svært,” siger Niels Ralund.
Nu hvor pandemien er lagt bag os, er det igen blevet muligt for e-handelsdirektøren at tage medlemmerne med på inspirationstur for at netværke og erfaringsudveksle.
Både garvede e-handlere og nye profiler var med, da bussen satte i gang i denne uge. DetailWatch hoppede med ombord og bringer her highlights fra to dages turné i e-handelslandet.
Onsdag kl. 9.45: Trendhim i Horsens
Første stop på busturen er Trendhim i Horsens, hvor Sebastian Petersen, der er adm. direktør, tager imod. Han stiftede selskabet, som sælger accessories til mænd på en onlineshop, sammen med Mikkel Andersen i 2007.
Trendhim har i flere år haft vækstrater på 50 pct., og i dag har selskabet en trecifret millionomsætning, sælger til 26 markeder og har en stribe egne brands, der tilsammen udgør en væsentlig del af omsætningen.
I 2020 købte den svenske kapitalfond Priveq 60 pct. af Trendhim, og målsætningen for Sebastian Petersen og co. er i første omgang at runde en milliard i omsætning og blive den primære go to-webshop, når det gælder smykker, ure og andre accessories til mænd på hele det europæiske marked.
Direktøren byder velkommen på hovedkontoret, som Trendhim rykkede ind i for halvandet år siden, og som også rummer selskabets lager. Her ligger tusindvis af varer, der er klar til at blive sendt ud til kunderne, på et hyldesystem, der er lavet af pap.
Et par stykker fra bussen undrer sig over, hvorfor Trendhim ikke er røget med på bølgen og har automatiseret sit lager, men har medarbejdere, der skal rundt og plukke varerne.
”Automatisering er bare ikke super fleksibelt, når man vokser og skalerer hele tiden,” siger Sebastian Petersen, der fortæller, at Trendhim i fjor sendte over 900.000 ordrer fra lageret i Horsens.
Det jyske selskab har siden opstarten haft et stramt fokus på salg til mænd, og selvom direktøren allerede i 2009 købte domænet til en Trendher-shop, er der ikke planer om at udvide forretningen med salg til kvinder.
”Det er off the table. Hvis man skal bygge noget meget stort, skal man være meget vedholdende og tydelig i, hvad man vil og gør,” siger Sebastian Petersen.
En fra bussen spørger, hvilke tre ting der er de vigtigste elementer i Trendhims forretningsmodel.
”For det første er vi gode til at håndtere kompleksitet. Og så er vi gode til at turde. Turde, at gå vores egne veje. Men kernen i det, vi laver, er selvfølgelig vores produkter, og at vi leverer en tårnhøj kvalitet pakket ind i en oplevelse, som får kunderne til at vælge os,” siger Sebastian Petersen.
Han peger blandt andet på, at Trendhim bevidst har fravalgt at være på Amazon, at have fysiske butikker og sælge via forhandlere, men i stedet tør tro på den plan om eget salg, der er lagt.
”Vi har været gode til at drive forretningen efter profit. Det begynder vi måske at gøre lidt op med nu for at bryde glasloftet og nå milliarden, men vi er nok mere bundlinjefokuseret end de fleste, og hver en krone betyder noget.”
Onsdag kl. 13.10: Billig-arbejdstøj i Spjald
Bussen er kørt videre, og næste stop er Billig-arbejdstøj, der ligger i Spjald i Vestjylland. Tommy Søndergård, der oprindeligt er uddannet landmand, stiftede virksomheden i 2010, som i dag har mere end 100 ansatte.
Han var egentlig i gang med at starte en anden forretning op, men da han fik købt et restparti af arbejdstøj hjem, begyndte han at sælge det, og siden da har Tommy Søndergård været e-handler og solgt arbejdstøj til både private og erhvervskunder.
I dag har Billig-arbejdstøj en trecifret millionomsætning og salg i både Danmark, Sverige, Norge og Tyskland. Selvom 2022 var et svært år, og forventningen også er, at 2023 bliver udfordrende, er der vækst på programmet på den lange bane.
”Jeg vil gerne, at vi er dobbelt så store om tre år. Men lige nu er det vigtigste, at vi får bygget soklen ordentligt,” siger Tommy Søndergaard.
Det gælder alle dele af forretningen – også den tekniske.
”Vi har digitaliseret så meget som muligt, og måske er det overkill med alle de systemer, men jeg tror på, at det kan ruste os til fremtiden,” siger direktøren.
På lageret har Billig-arbejdstøj også forsøgt at fremtidssikre sig. I 2020 installerede selskabet sit første Autostore-lagersystem, som blev udvidet i 2021. Selvom det har været en større millioninvestering for det vestjyske selskab at investere i et automatiseret lager, er Tommy Søndergaard helt sikker på, at investeringen er den rigtige.
Inden Billig-arbejdstøj selv fik Autostore integreret, var selskabet nemlig rundt hos andre virksomheder, der allerede havde fået systemet op at køre – blandt andet Proshop ved Aarhus.
”Alle sagde, at de skulle have gjort det (installeret Autostore, red.) et år før. Så jeg tænkte, at vi ligeså godt kunne se at komme i gang – og nu står det klar til vækst,” siger Tommy Søndergaard.
Onsdag kl. 15.20: Creativ Company i Holstebro.
Kan man godt både være ejet af en kapitalfond og drive en socialt ansvarlig virksomhed?
Svaret er ja, hvis man spørger Jakob Moeskjær, der er adm. direktør i Creativ Company, som er tredje og sidste besøg på busturens dag ét.
Creativ Company blev stiftet i 2000 og sælger hobbyartikler både herhjemme og i udlandet. I dag er der 20.000 varer på hylderne, som både bliver solgt via webshop, forhandlere, fysiske butikker og til skoler og andre offentlige institutioner.
I 2016 blev majoriteten af Creativ Company solgt til kapitalfonden Capidea, og siden da har selskabet med hovedkontor i Holstebro – på nær i 2022 – opkøbt et selskab om året.
Målsætningen er, at Creativ Company bliver europæisk markedsleder i salg af hobbyartikler – men selvom der er fart på planerne, og selskabet i det seneste regnskabsår omsatte for godt 600 mio. kr. og havde et overskud på 23,8 mio. kr., er det ifølge Jakob Moeskjær stadig afgørende, at Creativ Company tager et socialt ansvar.
I 2006 startede selskabet et servicecenter, som blandt andet tager sig af opgaver på lageret, og indtil videre har omkring 850 mennesker med særlige udfordringer og behov været igennem.
”Det offentlige har en forpligtelse til at hjælpe folk, men de kan ikke gøre det uden virksomhederne,” siger Hugo Mikkelsen, der står i spidsen for servicecentret.
Han appellerer til gæsterne om, at de også åbner deres virksomheder op og ansætter mennesker, der på den ene eller anden måde har brug for en hånd i ryggen.
”Der er et ordsprog, som jeg plejer at sige: Det er sund motion for hjertet at bukke sig ned og samle et andet menneske op,” siger Hugo Mikkelsen og sender med den reminder bussen videre afsted.
Torsdag kl. 9: Dit Ur i Aarhus
Dag to bliver skudt i gang hos Dit Ur, hvor tvillingebrødrene Mikkel og Kasper Dissing byder velkommen i domicilet, som blev indviet i august 2022.
Brødreparret stiftede webshoppen i 2014 og kørte indtil 2017 virksomheden mere eller mindre som et hobbyprojekt. Her valgte de at gå all in og satse på Dit Ur, og siden da har det taget fart.
Dit Ur har i dag 90 ansatte og er førende, når det gælder onlinesalg af ure på det danske marked.
”Det, som vi troede, var ”the limit”, har altid kun været en lille del af det faktiske potentiale,” siger Kasper Dissing.
Det nye domicil, som Dit Ur er rykket ind i, er på knap 7.000 m2, og lige nu er det ikke alle skriveborde, der bliver udnyttet. Men det er planlagt, for tvillingebrødrene har med tre flytninger på få år lært, at det er bedre at have plads til at skalere end at skulle flytte igen, når rammerne springer.
”Vi skulle nok have turde at sætte barren lidt højere – så havde vi nok undgået at være igennem så mange byggeprojekter,” siger Mikkel Dissing.
Som mange andre e-handlere oplevede Dit Ur solid medvind under coronakrisen og en afmatning i det seneste år.
”Vi gik ind i 2022 med et optimistisk mindset og et budget med 40 pct. vækst. Men da vi gik ind i 2023, havde vi et mere pessimistisk mindset – men stadig med mål om vækst,” siger Mikkel Dissing.
I øjeblikket har Dit Ur fokus på at få dækningsgraden op, og selskabet har skruet ned for sine markedsføringsomkostninger. Selvom Mikkel og Kasper Dissing forventer, at 2023 bliver udfordrende, har de på den lange bane store ambitioner – og de mener, at de har en fordel i at drive selskabet sammen som tvillingebrødre.
”Vi kan stole 100 pct. på hinanden, og vi kan være hudløst ærlige. Vi call’er hinandens bullshit – og det kommer meget nemt til os, fordi vi er brødre,” siger Mikkel Dissing.
Tidligere var noget af det vigtigste for brødrene at tjene gode penge og have fuld fart over feltet. Nu handler det mere om at få skabt en god arbejdsplads, hvor det er sjovt at gå på arbejde – derfor var det også afgørende, at der var plads til en padel tennisbane, da det nye domicil blev bygget.
Hos Dit Ur skal kollegerne have lyst til at hygge sig sammen med en fredagsøl eller tage en padel-kamp, understreger brødrene.
”De bløde værdier kan være med til at sikre vækst. Så når vi ansætter folk, kigger vi heller ikke kun på kompetencer, men også på, om det er et menneske, vi har lyst til at drikke en øl med i fredagsbaren. Det er mindst lige så vigtigt,” siger Kasper Dissing.
Torsdag kl. 11.10: Plantorama i Egå
Bussen er kommet til torsdagens andet stop – Plantorama i Egå. I modsætning til de andre virksomheder på rundturen er Plantorama primært en fysisk forretning.
Selskabet blev stiftet i 1987 og består i dag af 14 havecentre rundt i landet. Peter Vang Christensen, der er anden generation i virksomheden, ejer i dag hele selskabet, som i både 2021 og 2022 landede en omsætning på 592 mio. kr.
I 2023 er forventningen, at toplinjen runder 650 mio. kr., og i dag går 5-10 pct. af salget gennem Plantoramas webshop.
En af de største udfordringer, som Plantorama har haft online – og til dels stadig har – er, at varerne er levende planter. Det betyder blandt andet, at det ikke har været ligetil at finde en transportpartner – og derfor valgte Plantorama at gøre det selv.
”I dag har vi 18 varebiler, der leverer rundt i hele Danmark,” siger Peter Vang Christensen, som også tilbyder onlinekunderne, at de kan afhente varerne selv i de lokale varehuse.
Fra start har det været ambitionen, at Plantorama skulle tjene penge på onlineforretningen. Der skulle ikke gå 10 år, før webshoppen gav sorte tal på bundlinjen, understreger direktøren.
Og selvom det går stille og roligt fremad med det grønne salg på nettet, er der stadig mange ubesvarede spørgsmål og nødder, som Plantorama endnu ikke har knækket.
”Vi er rookies i det her,” siger Peter Vang Christensen til forsamlingen, der primært består af e-handlere og e-commerce-direktører.
”Vi kan gøre meget mere, og online kunne fylde meget mere hos os, men vi er løbet ind i nogle forskellige problemstillinger.”
Plantorama har eksempelvis ikke noget centrallager, da planterne skal passes, og derfor har beslutningen været, at onlineforretningen kører ud af de enkelte havecentre, hvor der i forvejen er ansatte, der vander blomsterne. Men strategien med at køre uden centrallager betyder også, at der er udfordringer med at have alle varer på lager i alle butikker, og dermed går nogle onlinekunder også nogle gange forgæves, hvis de bor ”et forkert” sted i landet.
”Så hvad siger I, hvad gør vi?” spørger Peter Vang Christensen sine gæster.
”Ja, jeg har altså tilladt mig at vende det hele lidt om – så i stedet for at I spørger mig om alt muligt, så kan jeg jo ligeså godt benytte lejligheden og spørge jer.”
Busdeltagerne griner. De hopper med på legen, og hurtigt har Plantorama-direktøren en række af idéer, som han og e-commerce-holdet kan arbejde videre med.
Torsdag kl. 13.30: DKI Logistics i Horsens
På turens sidste stop er vi tilbage i Horsens. Bussen ruller ind hos DKI – som ikke skal forveksles med BKI, understreger René Klausen, der er adm. direktør.
”Vi laver ikke kaffe,” påpeger han, da han byder velkommen i en af DKI’s kæmpestore lagerhaller.
DKI er et logistikselskab, der har som målsætning at være de bedste til tredjepartslogistik. Kundelisten tæller en række detailselskaber som Bestseller, Jysk og Boconcept, men DKI har eksempelvis også Region Midtjylland som kunde og sender dagligt hundredvis af kasser med udstyr ud til hospitalsafdelinger.
I dag har DKI 380.000 kvm lagerplads, og størstedelen af lageret er fuldautomatiseret.
”Det er logistik på steroider,” siger Niels Ralund fra Dansk Erhverv, og DetailWatch’ udsendte må give ham ret.
Kasser ryger rundt på kryds og tværs i det store lagersystem, som bliver styret automatisk, og flere robotter er også i sving med at pakke kasser og pakker, der bliver sendt afsted til private eller virksomheder.
DKI’s systemer har en noget større dimension end de andre lagre, som deltagerne på bussen har besøgt de seneste dage, og det er svært helt at begribe, hvordan de mange systemer hænger sammen.
Opgaven med at få automatiseret DKI’s lager har været René Klausens opgave, siden han kom til selskabet for fire år siden. Og han understreger, at det ikke bare er noget, man lige gør – heller ikke, hvis man er en mindre spiller, der planlægger at installere et Autostore-lager.
”Der er ikke noget, der hedder plug and play. Det er der bare ikke,” siger direktøren.
Efter rundturen hos DKI er de fleste vist enige om, at det setup, selskabet i Horsens har kørende, ikke er til at spøge med.
”Jeg håbede på, at besøget her ville blive en perfekt finale på vores tur, og det levede bestemt op til forventningerne – og når jeg kigger på jeres måbende ansigter, tænker jeg, at I også er temmelig imponerede,” siger Niels Ralund.
Holdet fra to dages turné erklærer sig enige - Midtjylland er steget på og fremme i e-commerce bussen.
Relaterede artikler
Ny pris skal finde de største talenter i e-commerce
For abonnenter
Jysk giver sig i kast med liveshopping
For abonnenter