Amazon vil investere 1 mia. dollar om året i biograffilm

Mens Amazon rygtes at ville afskedige op til 10.000 medarbejdere, satser verdens største detailhandler på nettet på at producere biograffilm.
Foto: BRENDAN MCDERMID/REUTERS / X90143
Foto: BRENDAN MCDERMID/REUTERS / X90143
AF MARKETWIRE

Det kan godt være, at krisen kradser, og at Amazon derfor er i færd med at nedbringe sine omkostninger flere steder i den forgrenede forretning, men der er alligevel penge på kistebunden til at investere andre steder.

Amazon vil således bruge 1 mia. dollar om året på at producere film, der skal have premiere i biograferne, skriver Bloomberg News med henvisning til unavngivne kilder.

Målet er, at der hvert år skal produceres 12-15 biograffilm, og allerede næste år vil et mindre antal film være klar til at blive vist. Når topmålet nås, vil Amazon, der er verdens største detailhandler på nettet, i antal kunne matche de største amerikanske filmstudier.

De senere år har streaming ellers skubbet biograferne i baggrunden, da mange produktioner har haft premiere online eller måske kun i kort tid udelukkende har været mulige at se i biograferne.

Amazon har dog været mere åben over for at samarbejde med biograferne end Netflix. Amazon producerer imidlertid markant mindre indhold end streamingkonkurrenten, som lancerer 100 nye film om året. Amazon producerer typisk 20-25 film hvert år.

Amazon rygtes at afskedige 10.000 medarbejdere

Amazon på dansk charmeoffensiv efter bumpet svensk start

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også