98 procent af de største webshops i verden mangler handicap-hjælpeværktøjer

Ifølge en undersøgelse fra non-profit organisationen Webaim har 98 procent af verdens største webshops ikke hjælpeværktøjer såsom skærmlæser til folk med synsbesvær.
Folk med eksempelvis synsbesvær har svært ved at købe ting online på grund af manglende hjælpeværktøjer. | Foto: Jens Büttner/AP/Ritzau Scanpix
Folk med eksempelvis synsbesvær har svært ved at købe ting online på grund af manglende hjælpeværktøjer. | Foto: Jens Büttner/AP/Ritzau Scanpix

Af verdens en million største webshops har 98 procent af dem ikke hjælpeværktøjer til folk med eksempelvis synsbesvær.

Det skriver mediet ecommercenews på baggrund af en undersøgelse fra den amerikanske non-profit organisation Webaim.

”Det kan være en skærmlæser, forstørrelse af tekst eller noget så simpelt som billedtekster og tagging af billeder. Ting, som nogle bruger til at forbedre deres købsoplevelse,” siger Dom Hyans, strategichef hos Purple Goat, et markeringbureau med fokus på marketing til folk med handicap.

I undersøgelsen har Webaim analyseret de største webshops for at give indsigt i onlinebutikkernes tilgængelighed for personer med handicap.

Ifølge undersøgelsen har op mod 65 pct. af forbrugere med handicap droppet deres indkøbskurv i en webshop på grund af manglende hjælpeværktøjer.

”Hård lovgivning” skal få e-handelskæmper til at efterleve producentansvaret i Danmark

Svensk onlinesalg af dagligvarer faldt 28 pct. i andet kvartal

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også