Færre netbutikker ramt af forsyningsproblemer
![Den lave forbrugertillid kan have en finger med i spillet, idet færre netbutikker melder om forsyningsproblemer, vurderer Dansk Erhverv. | Foto: Casper Dalhoff/JPA](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14370815.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7mkkuorxocw1730m1btj.jpg)
To ud af fem danske netbutikker er fortsat delvist eller voldsomt ramt af udfordringer i forsyningskæden, men udsigterne er alligevel lysnet en anelse for landets webshops.
I årets første kvartal svarede hele 9 pct. af de adspurgte netbutikker i en medlemsundersøgelse fra Dansk Erhverv, at de var ”voldsomt ramt af varemangel”. Det tal er i andet kvartal faldet til 6 pct.
Og imens knap halvdelen af de adspurgte netbutikker kunne erklære sig ”ramt delvist af varemangel” i årets første tre måneder, svarer kun 37 pct. det samme i andet kvartal.
Kun 11 pct. af e-handelsvirksomhederne svarer, at alt kører i rette tid og i rette mængder.
Lettelse kan være midlertidig
”Selvom det stadig påvirker en del virksomheder, og blot hver tiende kan se sig selv helt fri for fragtproblemer, så er det en positiv udvikling,” siger Jens Wedenborg, der arbejder med e-handel og logistik i Dansk Erhverv.
Oplevelsen af færre forsyningsproblemer kan dog skyldes en anden udfordring for webbutikkerne, nemlig den lave forbrugertillid, der har reduceret efterspørgslen hos kunderne, mener han.
”Købelysten er mindre hos forbrugerne, og det påvirker selvfølgelig efterspørgslen, og det gør, at man kan få løst noget af den her fragtknude op.”
Derfor kan forsyningskaosset også komme tilbage, hvis efterspørgslen til jul og fx Black Friday, eller i tilfælde af coronanedlukninger, stiger hurtigt i en periode, påpeger Jens Wedenborg.
Relaterede artikler
Forsyningskaos i danske havne har bidt sig fast
For abonnenter