Dagrofa-forretning henter tocifret millionoverskud trods salgsnedgang

Forretningsbenet, der har 30 cash & carry-butikker, har ligesom resten af Dagrofa-koncernen haft fokus på indtjeningen i det forgangne år. Det har givet pote.
Dagrofa har tre forretningsben; detail, logistik og foodservice. | Foto: Pr/dagrofa Foodservice
Dagrofa har tre forretningsben; detail, logistik og foodservice. | Foto: Pr/dagrofa Foodservice

Dagligvarekoncernen Dagrofas foodservice-forretningsben formåede i 2023 et stykke hen ad vejen at fastholde momentum fra året forinden.

For på trods af at omsætningen dykkede med 112 mio. kr. til 4,3 mia. kr., faldt driftsoverskuddet blot med 3,6 mio. kr. til 92,3 mio. kr. efter nogle turbulente år i 2020 og 2021 med underskud.

På bundlinjen formår Dagrofa Foodservice at hæve overskuddet med knap 2 mio. kr. til 40,6 mio. kr. på trods af toplinjenedgangen.

”Vi har haft meget fokus på at effektivisere vores drift, og vi arbejder hele tiden med at optimere alle vores logistikprocesser for at kunne levere en endnu bedre service til landets professionelle køkkener,” siger Niels Miles Frandsen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice.

Nøgletal fra Dagrofa Foodservice


2023

2022

2021

2020

2019

Omsætning

4,32 mia. kr.

4,44 mia. kr.

3,77 mia. kr.

3,57 mia. kr.

4,39 mia. kr.

Driftsresultat (EBITDA)

92,3 mio. kr.

95,9 mio. kr.

-30,9 mio. kr.

-104,2 mio. kr.

35,3 mio. kr.

Årets resultat

40,6 mio. kr.

38,9 mio. kr.

-61,1 mio. kr.

-155,9 mio. kr.

-31,5 mio. kr.

En stor del af nedgangen på toplinjen i 2023 skyldes et farvel til ISS som kunde og servicekoncernens tæt på 200 danske kantiner, der skiftede leverandør i slutningen af 2022.

Dagrofa Foodservice leverer fødevarer og køkkenudstyr til en lang række kunder i hotel- og restauration-segment, men adskiller sig fra den øvrige konkurrence ved også at have 30 konkrete butikker målrettet mindre cafeer, restauranter og kantiner.

Cash & carry-konceptet står for omtrent halvdelen af omsætningen, mens den udkørende service står for den resterende halvdel. Begge forretningsgrene er i vækst, slår direktøren fast, uden at sætte tal på, hvor meget omsætningen var i vækst i 2023, hvis man modregner tabet af storkunden ISS.

”Vi ser vækst i begge kanaler. Det er også vores hovedfokus for vores vækst fremover,” siger han til DetailWatch’ søstermedie FødevareWatch på spørgsmålet om, hvorvidt Dagrofa Foodservice også vil kigge andre veje, som f.eks. at byde på nogle af de store offentlige fødevareaftaler.

”Vi har også offentlige kunder, men de tæller ikke en stor del af vores omsætning. Det er heller ikke noget, vi kaster os over nu. Men jeg udelukker ikke, at vi i fremtiden vil kigge mere på det offentlige marked. Det kræver bare nogle andre ressourcer og et andet fokus, og nu fokuserer vi på det, der har givet os succes.”

Vækst i Dagrofa-koncernen

Udviklingen i Dagrofa Foodservice læner sig meget op ad den generelle udvikling i den samlede Dagrofa-koncern. Før påske viste et nyt regnskab, at indtjeningen var væsentligt forbedret og gav det bedste driftsresultat (ebitda) i 20 år.

I 2023 udgjorde driftsresultatet 426 mio. kr. Det er 42 mio. kr. mere end i 2022 samt hele 313 mio. kr. mere end i 2018. Samtidig nærmede Dagrofa sig igen en toplinje på 20 mia. kr. for første gang siden 2013.

Dagrofa står bag kæderne Spar, Meny, Let-Køb og Min Købmand.

I forbindelse med regnskabet fortalte Dagrofa-topchef Tomas Pietrangeli, at han øjner 20 nye butikker i løbet af 2024.

”Det er altid en grundpræmis i dagligvarehandlen, at man skal være aktive i butiksnettet. 20 butikker er et højt antal i vores optik, og det bliver sandsynligvis højere, når vi går ud af 2024, så det er en offensiv butikspipeline,” fortalte Tomas Pietrangeli til DetailWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også