Starbucks i Mellemøsten vil skære 2.000 stillinger fra

Franchisetagere Alshaya Group skal skære 4 pct. af arbejdsstyrken, svarende til 2.000 stillinger, i forlængelse af en nedgang, der relaterer sig til pro-palæstinensiske boykotkampagner.
Alshaya Group blev stiftet i Kuwait i 1890 og er én af de ældste og største detailkoncerner i Mellemøsten med flere store brands, herunder også The Cheesecake Factory. | Foto: Peter Hove Olesen
Alshaya Group blev stiftet i Kuwait i 1890 og er én af de ældste og største detailkoncerner i Mellemøsten med flere store brands, herunder også The Cheesecake Factory. | Foto: Peter Hove Olesen

Starbucks-franchises i Mellemøsten og Nordafrika bliver inden længe mere end 2.000 medarbejdere fattigere.

Det fortæller anonyme kilder tæt på koncernen Alshaya Group, der ejer franchiserettighederne til Starbucks brandet i Mellemøsten, til Reuters. Alshaya Group har selv bekræftet en fyringsrunde, men har ikke bekræftet antallet.

Alshaya Group blev stiftet i Kuwait i 1890 og er en af de ældste og største detailkoncerner i Mellemøsten med flere store brands, herunder også The Cheesecake Factory.

Fyringsrunden svarer til 4 pct. af det samlede antal medarbejdere hos Starbucks i regionen og er ifølge de samme kilder en konsekvens af boykot af pro-palæstinensiske kampagner, der opfordrer til et boykot af Starbucks.

Boykottet kommer på baggrund af rygter startet af pro-palæstinensiske grupperinger om, at Starbucks skulle have støttet op om den israelske hær efter Hamas’ terrorangreb den 7. oktober. Rygter, som Starbucks selv har benægtet.

Forpligtelse oppefra

Brandejer Starbucks har siden offentligt udtrykt støtte til sin samarbejdspartner i Mellemøsten:

”Starbucks forpligter sig til stadig at arbejde tæt sammen med Alshaya for at sikre vækst på lang sigt i denne vigtige region,” har en unavngiven talsperson for Starbucks tidligere sagt til Reuters.

Også andre selskaber har været ramt af pro-palæstinensiske boykotkampagner i forbindelse med den igangværende krig i Gaza mellem Israels styrker og den militante terrororganisation Hamas.

McDonald’s topchef har tidligere foralt, at den aktuelle Israel-Gaza-konflikt har en ”betydelig indvirkning” på kædens salg nogle steder i verden, ligesom Nestlé og Coca Cola også har været påvirket på sit salg.

(Denne artikel er leveret i samarbejde med vores søstermedie FødevareWatch)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også