Carrefour når mål om plantesalg før tid

Den franske dagligvarekæde, der er blandt verdens største, solgte sidste år for 514 mio. euro plantebaserede fødevarer.
Carrefour har blandt andet produkter fra The Vegetarian Butcher i sit plantebaserede sortiment. | Foto: Pr / Unilever Food Solutions
Carrefour har blandt andet produkter fra The Vegetarian Butcher i sit plantebaserede sortiment. | Foto: Pr / Unilever Food Solutions

Med et salg af plantebaserede fødevarer for 514 mio. euro i 2023 har den franske dagligvarekæmpe Carrefour tre år før tid nået sit 2026-mål på 500 mio. euro, skriver mediet Veconomist. 

Det får samtidig Carrefour til at løfte målet om det plantebaserede salg, der indebærer alternativer til kød- og mejeriprodukter samt bælgfrugter, til 650 mio. euro inden 2026, svarende til 4,7 mia. kr. 

I Danmark fik den danske detailhandel tilbage i januar kritik for at halte efter på plantemaden af interesseorganisationen Plantebranchen, der organiserer 81 producenter og forhandlere af plantemad i Danmark, samt Dansk Vegetarisk Forening. 

Begge organisationer berettede dog, at der var bedring undervejs. 

”Det er gået frem år for år. Vi holder møder med dem for at forbedre deres sortiment. Generelt er der mange ting der er gået tilbage sidste år med inflationen, men de fleste dagligvarekæder ser det som en midlertidig ting. De støtter stadig agendaen, men på forskellige måder,” lød det dengang fra Rune-Christoffer Dragsdal.

Både dagligvarekæden Lidl og Salling Group indledte året med en offensiv på det plantebaserede område gennem blandt andet prisfald på plantebaserede varer. 

(Denne artikel er leveret i samarbejde med vores søstermedie FødevareWatch)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også