Klumme: Coops sundhedsopråb smager af hykleri

”Coop Danmark vil have politisk indgriben overfor stort set alle, der sælger sundhedsskadelige produkter – bare ikke dem selv,” skriver tobaksindustriens brancheforening i en reaktion på Coop-opråb.
Tine Marie Daell er direktør i brancheforeningen Tobaksproducenterne, som blev etableret i 2012 og repræsenterer blandt andre British American Tobacco Denmark, Japan Tobacco International Denmark og Imperial Tobacco Denmark, der sammen repræsenterer 85 pct. af det danske cigaretmarked. | Foto: Privatfoto
Tine Marie Daell er direktør i brancheforeningen Tobaksproducenterne, som blev etableret i 2012 og repræsenterer blandt andre British American Tobacco Denmark, Japan Tobacco International Denmark og Imperial Tobacco Denmark, der sammen repræsenterer 85 pct. af det danske cigaretmarked. | Foto: Privatfoto
AF TINE MARIE DAELL, DIREKTØR I TOBAKSPRODUCENTERNE.

KLUMME | 

Morgenstund har guld i mund. Især når man – imens man drikker sin stærkt koffeinholdige, sorte kaffe – kan læse i Altinget, at man ifølge Coop Danmarks CSR-chef, Thomas Roland, er en ”legal pusher”. 

Roland erkender, at han langer hårdt ud. Her gives der klar besked til både politikere og ”berøringsangste forældre”, der ikke ”tør tage livtag med de mange afhængighedsfremkaldende varer på hylderne”. Hylderne i Thomas’ egne butikker vel at mærke. 

I forlængelse heraf kan man også spørge om, hvordan det hjælper danskerne – som ”behandles som forkælede børn” ifølge Roland – at han vil lade politikerne diktere voksne menneskers sundhed?

Coop Danmark vil have politisk indgriben overfor stort set alle, der sælger sundhedsskadelige produkter – bare ikke dem selv. Det synes hyklerisk, da det drejer sig om mange produktkategorier, som de selv sælger. Samtidig betvivler de effekten af udvalgte forebyggelsesinitiativer – og her kan vi sjovt nok blive enige. 

Jeg vil mene, at det forkælede barn ofte er et resultat af en opdragelse, hvor forældrene ikke har fremmet selvstændig stillingtagen og personligt ansvar. Hos Tobaksproducenterne vi netop til oplysning frem for forbud. Sidstnævnte virker nemlig sjældent.

En regulatorisk glidebane

Samtidig kritiserer Roland nemlig politikerne bag den seneste forebyggelsesaftale om alkohol, tobak og nikotin for at sætte krav til alkohols placering i butikker som et tiltag, der ikke er dokumentation for effekt af.

Konkret lægges der op til, at alkohol ikke må stå ved siden af varer, der appellerer til børn og unge – det være sig juice, chips mv. 

Jeg kan hilse og sige, at tobaksbranchen gennem flere år har efterspurgt dokumentation for flere indgribende, symbolpolitiske tiltag, herunder standardiserede cigaretpakker og store afgiftsstigninger på cigaretter, der har medført en markant grænsehandel, imens andelen af rygere er stagneret.

Roland mener også, at det er noget pjat, at smagsforbuddet for nikotinposer ikke også omfatter mentol, selvom det lige nu vælter ind med illegale puff bars som resultat af smagsforbuddet for e-cigaretter. 

Jeg kan derfor godt forstå, at Roland ærgrer sig over, at nogle politikere vil diktere butiksindretning, og at det med al sandsynlighed bliver en realitet, at købmændene skal til efterleve regler om, at alkohol ikke må stå ved siden af juice. 

Det er en regulatorisk glidebane, der i fremtiden vil omfatte flere produkter end tobak og alkohol. 

Men klinger det ikke en smule hult at bede om politisk indgriben overfor andre brancher, når det ikke skal gælde for jeres egen butik, Coop Danmark?

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også