Lidls eget rederi chartrer flere skibe for at sejle syd om Afrika
Det tyske containerrederi Tailwind Shipping Lines, der er ejet af detailhandelskoncernen Lidl, har chartret flere skibe for at sikre sine transporter, efter at rederiet som mange af dets konkurrenter er blevet tvunget til at sejle syd om Afrika på grund af krisen i Det Røde Hav.
Ifølge mediet Deutsche Verkehrs-Zeitung har Tailwind blandt andet chartret et skib, som skal stå for fragten af rederiets containere inden for Europa fra Barcelona til Moerdijk i Holland og Koper Slovenien.
Samtidig chartrede Tailwind Shipping Lines ved årets start et andet containerskib til en sejlads fra Kina til Europa og retur.
Tailwind Shipping Lines har chartret de ekstra skibe efter en omlægning af rederiets sejlplaner i kølvandet på krisen i Det Røde Hav.
Fremover vil rederiets store containerskibe, der sejler mellem Kina og Europa kun anløbe havnen i Barcelona i Spanien.
Her vil Tailwind omlade godset til de mindre skibe, som står for den videre transport i Europa, mens de større skibe straks kan vende tilbage til Kina ad den længere rute syd om Afrika og på den måde undgå store forsinkelser.
”Med dette og yderligere skibe på korte charteraftaler sikrer vi, at vi har tilstrækkelig kapacitet til rådighed trods den længere transittid,” forlyder det fra rederiet ifølge mediet.
Lidl etablerede Tailwind Shipping Lines under coronapandemien for at få bedre kontrol over sine forsendelser af varer fra Kina på et tidspunkt, da containershipping var plaget af store forsinkelser og flaskehalse i havnene.
(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch.)