Norsk mærkevareorganisation efterlyser undersøgelse af pris på private label

Dagligvareleverandørernes Forening savner svar på, om dagligvarekæderne bevidst sætter prisen lavt på private label for at udkonkurrere mærkevareproducenter.
Foto: Staff/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Staff/Reuters/Ritzau Scanpix

Foreningen for de norske dagligvareleverandører, Dagligvareleverandørernes Forening (DLF), sætter nu spørgsmålstegn ved om prisstigningerne er ekstrahøj blandt fødevarer med høj andel af private label. 

Foreningen frygter ifølge E24, at medlemmernes produkter vil blive erstattet af dagligvarekædernes egne mærker - noget, der vil føre til svækket konkurrence og højere priser. 

Ifølge forsker ved Forbruksforskningsinstituttet Sifo, er der da også grund til at stille spørgsmål – og også undersøge det – selv om eksemplerne på prisstigningerne har mere karakter af at være anekdotiske end statistik.

”Det er noget, der bør bores dybere i,” siger Sifo-forskeren, Alexander Schjøll med henvisning til, at det plausibelt scenarie kunne være, at kæderne bevidst sætter prisen lavt på egne produkter, hvilket fører til udkonkurrering af mærkevareproducenternes.

Andelen af private label er høj i kategorier som kødprodukter (undtagen pølser og speget kød), bagværk (undtagen frosne pizzaer) og frugt, grøntsager og bær på frost eller dåse, mens andelen generelt er lav i mejerikategorien.

Ser man på eksempelvis kødkategorien er okse- og kalvekød steget med 38 pct. i pris siden januar 2019, mens Salami, spegeskinke og pølse er steget 19 pct., og frisk brød er steget med 26 pct. i pris, mens frossen pizza er steget 11 pct. 

(Denne artikel er leveret i samarbejde med vores søstermedie FødevareWatch)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også