Dansk takeaway-forbrug påvirker trafikken – nu tager borgmester affære
Omkring spisetid, frokost og aften, er antallet af knallerter gennem de seneste fem år mere end fordoblet ved centrale trafikårer i hovedstaden, og det kan meget vel hænge sammen med leveringstjenesten Wolts indtog i 2017.
Det skriver Politiken, der refererer til en ny trafikmåling fra Københavns Kommune.
Morten Winther, seniorrådgiver på Institut for Miljøvidenskab på Aarhus Universitet, fortæller, at knallerter udleder seks gange så meget kulbrinte- og partikelforurening som en personbil per kørt kilometer, og trafik- og miljøborgmester i Københavns Kommune Line Barfod (EL) agter nu, at ”gå i dialog med Wolt om at få deres bude væk fra knallerterne og over på elcykler.”
I et skriftligt svar fra Wolts danske direktør, Søren Meier Svendsen, lyder det, at ”vores bude er selvstændige, så vi kan ikke bestemme, hvilket køretøj de benytter, men hos Wolt vil vi gerne understøtte vores kurérpartnere i at levere i mindre miljø- og klimabelastende køretøjer.”
En rapport fra Haverikommissionen fra 2018 viser desuden, at risikoen for at komme til skade ved kørsel på en lille knallert er markant højere end ved alle andre transportmidler.
(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MobilityWatch.)