Lidls HR-direktør måtte berolige ansatte efter Aldi-exit: "Vi er her og bliver her"

PORTRÆT: Hauke Daene droppede som ung bankkarrieren for at søge mod dagligvarebranchen. Siden er det blevet til en stribe af stillinger i Lidl, og nu tegner han kædens medarbejderoffensiv i Danmark.
Med danske medarbejdere rundt omkring sig har det været vigtigt for Hauke Daene at lære dansk hurtigst muligt. "For hvis du kun snakker dansk, er du virkelig accepteret," fortæller han. | Foto: Lidl Danmark Pr-foto
Med danske medarbejdere rundt omkring sig har det været vigtigt for Hauke Daene at lære dansk hurtigst muligt. "For hvis du kun snakker dansk, er du virkelig accepteret," fortæller han. | Foto: Lidl Danmark Pr-foto

Tyske Hauke Daene havde kun været HR-direktør i Lidl Danmark i et halvt år, da konkurrenten Aldi i december 2022 sendte chokbølger gennem dagligvarehandlen og meldte om sit danske exit. 

Meldingen vakte opsigt – også hos Lidls medarbejdere, og det overraskede Hauke Daene, hvor meget det gjorde indtryk på hans kollegaer. 

”De var bekymrede, kunne jeg se. Nogle spurgte, hvad der nu skulle ske med Lidl. Derfor har vi valgt, at vi skal være meget offensive om at kommunikere, at vi er her og bliver her. Man kan se det med vores ekspansionsstrategi, og vores hovedkontor har også vist et stort commitment,” forklarer Hauke Daene til DetailWatch.

Ansvaret for at være med til at tegne Lidl udadtil over for nye medarbejdere er en stor drivkraft for Hauke Daene, der i sommeren 2022 skiftede kædens moderland ud med den danske afdeling, der er i en rivende udvikling. Der har da også været rigeligt at se til siden skiftet. 

Da DetailWatch møder ham, sidder han på sit kontor i Lidls nyligt åbnede hovedkontor centralt i Aarhus, med udsigt til Godsbanen og tæt på uddannelsesinstitutionerne. 

Kæden rundede senest 4000 medarbejdere i Danmark og har også ifølge egne tal set en stigning på 40 pct. i jobansøgninger. Én milepæl, som Hauke Daene tilskriver et større fokus på employer branding og derved at vise de karrieremuligheder, som et job i Lidl kan føre til. 

Efter godt to år i Danmark går Hauke Daene med til, at interviewet foregår på dansk. Han ærgrer sig en smule over, at det ikke er de store bannere i Lidl-farverne gul, rød og blå med kampagnen ”Sammen er vi verdensklasse,” der præger kontoret, men i stedet lokalets grå betonvægge, der tager opmærksomheden. 

Hauke Daenes egen karriere afspejler, at kompetenceudvikling har været i højsædet. For på trods af at han har tilbragt over et årti i den tyske dagligvarekæde, har stabilitet forstået som stilstand aldrig været ønsket. Vejen til nogle af jobskiftene har dog været mere tilfældige end andre. 

Og undervejs stod han med spørgsmålet: Lidl eller Aldi?

Dynamisk branche

Det har ikke altid ligget i kortene, at Hauke Daene skulle ende i dagligvarebranchen, men fascinationen for at arbejde på tværs af landegrænser opstod tidligt.

Som studerende valgte han i 2000’erne at kombinere sin diplomuddannelse i business og HR med en finansuddannelse.

I løbet af tiden på universitetet tilbragte han et semester i Finland og tog på et seks måneder langt praktikophold i en investeringsbank i New York. 

Det blev også til et kort praktikforløb i Aldi Syd henover en sommer. Hans allerførste job efter endt uddannelse blev dog som personlig assistent for en driftsdirektør i en bank i hjembyen Hamborg. 

Det var ikke længe, han holdte i det job. 

”Det var bare ”too boring” for mig. Jeg stoppede og ansøgte en meget mere dynamisk branche. Jeg ville gerne opleve den power, retail har, og som jeg mærkede gennem mine to år som ungarbejder i et andet tysk supermarked,” husker han.

Ikke bare én, men to kontrakter præsenterede sig hurtigt for tyskeren – en fra Lidl og en fra konkurrenten Aldi. Begge virksomheder var også på daværende tidspunkt succesfulde i hjemlandet, men han oplevede fra begyndelsen, at kulturen og rekrutteringsprocessen i Lidl især tiltrak ham. 

”Lidl var meget mere moderne med fokus på fremtiden. Jeg følte på det tidspunkt, at jeg kunne identificere mig mere med deres værdier og Lidl som arbejdsgiver. Nu, efter 14 år, tænker jeg virkelig, at det var den bedste beslutning, jeg kunne tage,” reflekterer Hauke Daene. 

"Nu har jeg ansvaret for hele HR-området. Det har altid været mit ønske at arbejde i udlandet og forstå interkulturelle kompetencer," siger Hauke Daene om skiftet til Danmark. | Foto: Lidl / Pr

Steg i graderne

I sit første job i Lidl som områdeleder i Hamborg fik han, med egne ord, styr på ”de basale instrumenter for at arbejde i dagligvarehandlen.”

Efter tre år blev han tilbudt en stilling som regional træningskonsulent – hvor interessen for HR for alvor blev født. 

”I jobbet som træningskonsulent kunne jeg så pludselig også begynde at arbejde på udviklingsprogrammerne til souschefer, butikschefer og distriktschefer, og det gav bare mening for mig, fordi medarbejderudvikling er et kerneelement for Lidls succesrejse og for medarbejdertilfredsheden,” siger han. 

Fra 2014 til 2022 nåede Hauke Daene at bestride adskillige poster, bl.a. med en lille afstikker til Liverpool og Southampton Storbritannien i 2019, hvor han var ansvarlig for logistik. 

En hidtidig kulmination indtraf, da han landede i jobbet som den ene af to HR-direktører i Tyskland. Her var han ansvarlig for den såkaldte employer lifecycle-del, som bl.a. består af rekruttering, employer branding og udvikling. Under ham havde han et team bestående af over 100 medarbejdere.

Et overraskende telefonopkald

På trods af at han trivedes i jobbet som den ene af to HR-direktører i Tyskland, hang fascinationen for at arbejde i udlandet igen stadig ved. 

Så da telefonen en tilfældig dag i begyndelsen af 2022 plingede, og det var et dansk nummer, der tonede frem, var det en stor – men kærkommen – overraskelse for Hauke Daene.

Kollegaen Jens Stratmann var et år tidligere tiltrådt som ny topchef den danske afdeling, og han skulle sætte sit eget hold efter flere opsigelser. Den tidligere HR-direktør, Sine Dolberg, var i november 2021 stoppet grundet ”uenighed om den fremtidige HR-strategi.

”Jeg havde ikke forventet det, men de ville have en HR-direktør, der forstår vores basis i logistik og salg 100 pct.,” siger Hauke Daene.

Nogen ville måske sige, at det er et skridt ned at bytte delansvaret for 39 regioner i Lidls moderland ud med et mindre Lidl-land, som Danmark er?

”Det synes jeg ikke, for det var først og fremmest en del af min personlige udvikling. Nu har jeg ansvaret for hele HR-området. Det har altid været mit ønske at arbejde i udlandet og forstå interkulturelle kompetencer, siger han og fortsætter:

”Hvis man kun ser på antallet af medarbejdere, er det selvfølgelig en mindre organisation. Men det gode er, at du kan skifte ting hurtigere og tilpasse idéer hurtigere. For mig handler det om at kombinere den internationale tankegang med en lille landestruktur.”

Ud af Aldis skygge

For at forstå Hauke Daenes skifte til Danmark, skal man også skele til hans bagland. Hans kone plejer at minde ham om, at de indledte deres forhold, tre måneder før han startede i Lidl. 

”Min kone siger altid, ”jeg var der først,” og det er også vigtigt for mig. Vi elsker Nordtyskland, og vi elsker Danmark, så det var også en af grundene til, at vi tog hertil,” siger Hauke Daene.

Da Lidl sidste år rykkede ind i sit nye hovedkontor i Aarhus, markerede det også et ønske fra kæden om at fravriste sig et image som ”tysk discount” og bytte det ud med ”skandinavisk stil.” Fra talerstolen til åbningen af det nye domicil sagde Jens Stratmann i november 2023, at Lidl nu står med en chance for ”at træde ud af Aldis skygge.”

Hauke Daene, HR-direktør i Lidl Danmark, på Lidls nye hovedkontor i midten af Aarhus, som Lidl har kaldt en vigtig milepæl på den ekspansionsrejse, kæden er på i Danmark. | Foto: Lidl / Pr
Hauke Daene, HR-direktør i Lidl Danmark, på Lidls nye hovedkontor i midten af Aarhus, som Lidl har kaldt en vigtig milepæl på den ekspansionsrejse, kæden er på i Danmark. | Foto: Lidl / Pr

Når det kommer til at fastholde og tilknytte medarbejdere, står Lidl i en helt anden situation i Danmark end i Tyskland, hvor butiksmedarbejdere og butiksassistenter oftere bliver i Lidl igennem mange år. I Danmark er der en anden medarbejderstruktur med en lavere gennemsnitsalder. 

”Det giver os selvfølgelig udfordringer med, hvordan vi skaber den rigtige ledelsesstruktur. Den kan vi ikke kopiere fra Tyskland. Den fluktation (udskiftning og frafald, red.), der er i Danmark, er ikke bare et Lidl-problem. Det har vi fokuseret meget på at nedbringe det sidste år, og vi har reduceret den med omkring 13 pct,” siger Hauke Daene. 

Han mener i det hele taget, at Lidl er kommet langt i Danmark – bl.a. med kampagnen ”Sammen er vi verdensklasse,” som kom til i 2023, og hvor kæden bruger sine ansatte som ”positive influencere.” Han påpeger, at det bedste omdømme kommer fra de nuværende ansatte, og derfor skal de være ansigt udadtil, når det kommer til rekruttering.

Vil blive i Danmark

Selvom Hauke Daenes historik kunne indikere, at han snart skal videre til en ny rolle i ”den store Lidl-maskine”, har han ikke i tankerne at booke en returbillet til Tyskland lige foreløbig.

”Man skal aldrig sige aldrig, men jeg har for første gang i mit liv købt et hus i Danmark, og det er måske det største signal på, at jeg gerne vil blive her og integrere mig. Jeg kan virkelig forestille mig, at det bliver en lang rejse her med mig og Lidl Danmark,” siger han.

I samarbejde med sin familie er Hauke Daene også ved at få bugt med en af arbejdslivets helt store udfordringer – nemlig sproget. Den ugentlige danskundervisning er efterhånden blevet afløst af bingewatching af DR’s dramaserie Borgen.

”Jeg har kun danske medarbejdere i mit team på hovedkontoret, så det har været en stor ting for mig at lære det hurtigst muligt. For hvis du kun snakker dansk, er du virkelig accepteret,” fortæller Hauke Daene med et glimt i øjet.

Da interviewet er slut, kan Hauke Daene igen åbne døren til sit kontor – ud til storrumkontorerne, kampagne-bannerne og de over 300 medarbejdere på hovedkontoret. Nu skal der tænkes i nye projekter.

Skriv til redaktion@detailwatch.dk, hvis du har nyt om jobskift og forfremmelser i detailbranchen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også