Norsk producent går i kødet på kædernes egne mærker

Kødproducenten Gilde advarer i et dokument det norske erhvervsministerium om, at konkurrence fra de såkaldte private labels ikke er med til at skabe konkurrence og sikre forbrugerne lavere priser.
80 pct. af alt hakket kød, der sælges i de norske kølediske, er private label. | Foto: Peter Hove Olesen
80 pct. af alt hakket kød, der sælges i de norske kølediske, er private label. | Foto: Peter Hove Olesen

Dagligvarekædernes egne mærker, de såkaldte private labels, er ikke med til at skabe øget konkurrence og derigennem sikre forbrugerne lavere priser. 

Således lyder det ifølge Nettavisen fra den norske kødproducent Gilde, der i et brev til landets Erhvervs- og Fiskeriministerium advarer om, at private label udgør en trussel mod mærkevarerne. 

”Væksten i de kædekontrollerede brands er en eksistentiel trussel mod den uafhængige mærkevareindustri,” hedder det ifølge avisen i Gildes brev til ministeriet. 

Advarslen kommer ifølge avisen i kølvandet på regeringens for nyligt annoncerede undersøgelse af den norske dagligvarebranche, der har til formål at sikre mere konkurrence, lavere priser såvel som et større udvalg i butikkerne. 

Ifølge Gilde risikerer man dog det modsatte, giver man kæderne frit spil på private label-fronten - noget, producenten argumenterer for med udgangspunkt i tal, der viser, at forbrugerne sammenlignet med for syv år siden betaler 50 pct. mere for hakket oksekød. 

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FødevareWatch.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også