To norske dagligvareaktører låser priserne året ud
De norske dagligvarekæder Kiwi og Extra fastlåser sine priser året ud.
Det sker på baggrund af den succes, som man i kæderne har haft med Prislås-konceptet, fortæller kommunikationsansvarlig i Kiwi, Nora Helgesen til norske Nettavisen.
”Det er blevet virkelig godt taget imod, og totalt øgede vi salget af de udvalgte varer med 32 pct., efter vi låste priserne. Enkeltprodukter har haft en stigning på over 90 pct.,” siger hun.
Coop, der ejer Extra-kæden, fortæller til mediet, at man med prisfastlåsningen vil ”bidrage til at gøre efterårs- og julehandlen billigst.”
I første omgang skete fastlåsningen af prisniveauet i Coop Extra i forbindelse med en skæringsdato den 1. juli, som mange af dagligvarekæderne bruger til at øge priserne.
Et lignende tiltag fra Kiwi fik allerede i januar kritik fra Konkurrencetilsynet i Norge.
Også i Danmark er der i øjeblikket i dagligvarebranchen hård kamp om kundernes gunst.
Både Coop i Danmark, Salling Group og Dagrofa melder jævnligt om initiativer, der skal sænke eller fryse priserne på enkelte varer, og afgående Coop-formand Lasse Bolander, der går af i maj 2024, har tidligere sagt til DetailWatch, at der pågår en armlægning med leverandørene hver dag.
Relaterede artikler
Salling Group vil presse priserne på udvalgte varer
For abonnenter