Ny direktør med Netto-fortid vil gøre discount til kernedisciplin i Coop

365discount skal ramme break even i 2025 og have overskud i 2026. ”Kampen mellem de store discountkæder kommer til at blive exceptionelt hård de kommende år,” siger ny kædedirektør.
Michael Tilsted har tidligere været knap 10 år i Salling Group, inden han for et par måneder siden skiftede til Coop. | Foto: Coop/pr
Michael Tilsted har tidligere været knap 10 år i Salling Group, inden han for et par måneder siden skiftede til Coop. | Foto: Coop/pr

978 mio. kr. 

Sådan lyder det samlede underskud i de seneste tre år for Coops discountforretning, der i dag er forankret i 365discount-kæden, efter Fakta-navnet har måttet lade livet. 

Det markante minus skyldes ikke kun en presset forretning, men også millionstore investeringer i den nye discountkæde, hvor Coop har konverteret alle Fakta-butikker til det nye koncept. 

Nu er udrulningen i mål, og med en ny kædedirektør i skikkelse af 36-årige Michael Tilsted ombord er det målsætningen, at der skal sorte tal på bundlinjen. 

I 2023 og 2024 vil der fortsat være røde tal i regnskaberne, men i 2025 skal 365discount-kæden ramme break even, og i 2026 skal kæden give overskud, fortæller Michael Tilsted. Han blev i sidste uge udpeget som ny kædedirektør for 365discount, hvor han overtager posten efter Thomas Nielsen, der fremover skal være adm. direktør i Løvbjerg-kæden.

Indtjeningen i Coop-kæden skal forbedres ved en mere effektiv drift, og derudover skal der skrues op for omsætningen, der i 2022 landede på 8,36 mia. kr. 

”Vi går efter at fordoble omsætningen i 2030,” siger Michael Tilsted. 

Ifølge den nye kædedirektør er det omsætningen i hver enkelt butik, der skal fordobles, og så vil salget i eventuelt nye butikker blive lagt ovenpå. 

365discount-kæden består i dag af 353 butikker, og inden længe rammer Coop det næsten magiske tal – nemlig 365 butikker.

”Qua vores navn er det jo en sjov og vigtig milepæl for os,” siger kædedirektøren. 

Coop har længe understreget, at der skal flere 365discount-butikker på landkortet, men koncernen har ikke et endeligt mål for, hvor mange forretninger kæden skal bestå af på sigt. 

”For mig er butiksantallet ikke det vigtigste mål. Jeg har meget mere øjnene rettet på, at vi skal få nok kunder ind i de butikker, vi allerede har. Det betyder ikke, at vi ikke har lyst til at få nye butikker, men for mig er målet om at øge omsætningen i de butikker, vi allerede har, by far det allerstørste mål,” siger Michael Tilsted.

”Jeg lægger ikke karriereplaner”

Michael Tilsted er et forholdsvist nyt ansigt i Coop-familien, og det var egentlig ikke planen, at han skulle være chef for Coops discountsatsning med de grønne butiksskilte og ugentlige tilbud til 3,65 kr. 

Efter knap ti år hos Salling Group skiftede han før sommerferien til konkurrenten i Albertslund, hvor han fik titlen ’direktør for kommerciel excellence’. Men Michael Tilsted nåede kun at sidde i den stol ganske kort, da jobbet som 365discount-direktør pludselig blev ledigt.

”Det var en stor overraskelse for mig her på den anden side af sommeren, at det var en mulighed at blive chef for 365discount,” siger Michael Tilsted.

”Jeg lægger ikke karriereplaner, men det skal da ikke være nogen hemmelighed, at jeg altid har haft en drøm om at blive kædedirektør – og jeg er en mand, der sørger for altid at være klar til at springe til, når mulighederne byder sig.”

Michael Tilsted er også en mand, der godt kan lide en god udfordring. Han trives i kriser, og derfor passer det ham også ganske godt at være landet hos Coop, der står midt i en skelsættende og kaotisk tid med et historisk stort underskud, omfattende strategiændringer og benhård konkurrence fra konkurrenterne. 

”Det, der giver mig energi om morgenen, er at arbejde med virksomheder, hvor tingene ikke nødvendigvis går godt, og folk er en smule forvirrede omkring, hvilken retning vi skal gå i,” siger Michael Tilsted og fortsætter: 

”For det er der, hvor man virkelig kan skabe nogle forandringer, og hvor man også sætter sig sammen i bussen for at bevæge sig fremad.”

Et svært og frustrerende sted?

Micheal Tilsted er med egne ord god til at finde den røde tråd i stor kompleksitet, og når der er krise, er han god til at skabe overblik og skære ind til benet. 

Hos Salling Group havde han eksempelvis ansvaret for driften i Netto-kæden under coronakrisen, og han skulle sikre, at butikkerne havde varer på hylderne og i det hele taget kunne holde åben – og da energipriserne buldrede afsted, fordi krigen i Ukraine brød ud, var han finanschef i Netto og skulle finde ud af, hvordan discountkæden kunne holde en nogenlunde stabil indtjening, imens energiregningerne stak af. 

Nu har Michael Tilsted sagt farvel til Salling Group og taget nye opgaver på sig hos Coop. 

”Der er nok mange, der ville tænke, at Coop er et svært og frustrerende sted lige nu, men som jeg ser det, så er det et sted, hvor der er blevet taget nogle rigtig gode strategiske valg på den helt store klinge. Der er også blevet taget nogle hårde beslutninger, og der er blevet tegnet en streg i sandet, som gør, at vi kan se fremad,” siger Michael Tilsted.

”Selvom der allerede er lagt mange planer, så der er stadigvæk et relativt stort manøvrerum. Vi er i hvert fald et sted, hvor der virkelig er en erkendelse af, at der er brug for, at vi gør en masse ting anderledes.”

Michael Tilsted er grundlæggende ikke i tvivl om, at Coop har alle forudsætninger på plads for at kunne lykkedes med den nye strategi, som blandt andet indebærer, at Superbrugsen og Kvickly bliver lagt sammen til én kæde – Coop-kæden – og at 365discount-kæden bliver svaret på Coops historiske udfordringer på discountmarkedet. 

Det er dog ikke alle, der deler Michael Tilsteds tro på den nye strategi. Den nye 365discount-direktør peger selv på, at en del danskere har givet deres mening til kende på diverse sociale medier i løbet af de seneste måneder, og at et fælles tema har været, at Coop ikke kan finde ud af at få en god forretning til at køre og især ikke har styr på at drive discountbutikker.

Michael Tilsted er ikke overraskende helt uenig i den påstand, og han ser det som en personlig udfordring at få overbevist danskerne om, at Coop har fat i den lange ende. 

”Giv mig et par år, så skal jeg nok modbevise dem,” siger han. 

Salget skal i vejret

Når Michael Tilsted kigger på de opgaver, der ligger på hans nye skrivebord, er en af hovedoverskrifterne at få omsætningen skruet i vejret, så målet om en fordobling kan blive indfriet.

”Det er ikke nogen hemmelighed, at det er svært at drive vores butikker, som det er nu, fordi vores salg simpelthen bare er for lavt,” siger han og fortsætter: 

”Der har jeg en vigtig opgave i at sikre, at vi får tiltrukket nogle flere kunder til vores butikker, og at de kunder, der kommer i vores butikker, lægger nogle flere varer i kurven.” 

Indtjeningen skal også forbedres, så der kan komme plus på bundlinjen, og Kræn Østergaard, der er topchef i Coop, sagde i sidste uge til Finans, at 365discount-kæden skal være ”landets mest veldrevne discounter”. 

Når man spørger Michael Tilsted, hvad det konkret betyder, er det primære svar, at driften af discountkæden skal være langt mere simpel i fremtiden. 

”Vi skal sikre os, at mange ting bliver meget mere simple for medarbejderne i butikkerne – og det er sådan set alt fra hvilken information de får fra servicekontoret, til leverancer, til måden vi pakker vores varer på, til hvordan vi lancerer nye tiltag, og til hvordan vi driver forskellige kerneprocesser i butikkerne,” siger Michael Tilsted og fortsætter:

”Vi kan sagtens gå ind og forfine en masse ting, så det er over en meget bred kam, at vi er nødt til at simplificere hele den måde, vi arbejder på.”

Så det er i alle dele af maskinrummet, at du vil skrue på nogle knapper?

”Ja, det er det, og der er ingen hellige køer i den kamp.”

Benhård konkurrence

En af de primære udfordringer for den nye kædedirektør er, at konkurrencen på discountmarkedet er benhård. 

Rema 1000’s opkøb af størstedelen af de danske Aldi-butikker er netop blevet godkendt, og det betyder, at den norskejede kæde sætter yderligere tryk på den danske ekspansion. Samtidig kæmper Michael Tilsteds gamle arbejdsplads, Netto, hårdt for at bevare sin førerposition.

”Det er en kæmpe trussel, at der sker så store rokeringer i konkurrentbilledet. Der er jo mange butikker, der går fra en svagere konkurrent til stærkere konkurrenter, og det kommer selvfølgelig til at presse os,” siger Michael Tilsted. 

”Jeg tror, at kampen mellem de store discountkæder kommer til at blive exceptionelt hård de kommende år, og det bliver en relativ hård kamp for os, fordi vi i forvejen er pressede på vores indtjening. Så det betyder, at vi skal sørge for at blive endnu stærkere til det, vi gør.” 

Coop har også meddelt, at den nye Coop-kæde, der begynder at blive rullet ud i efteråret, vil have et øget prisfokus. Målsætningen er her at vinde terræn tilbage fra discount, fortalte Allan Kristoffersen, der er koncerndirektør i Coop, i juni. 

”Der, hvor vi skal tage mest fra, er klart discount. Vi skal vinde noget af det tilbage, som supermarkedet har lånt ud til discountbutikkerne,” sagde han til DetailWatch.

Den nye 365discount-direktør er dog ikke bange for, at discountkæden også skal kæmpe internt med den nye Coop-kæde. 

”Jeg tillader mig selvfølgelig at have Coop-kasketten på, men jeg mener grundlæggende, at der er plads til både 365discount, Coop og Brugsen i Danmark – og der er absolut plads til, at kunderne kan handle endnu mere, end de gør nu, i alle vores kæder.”

Ifølge Michael Tilsted handler det om, at Coop skal blive endnu bedre til at udnytte synergierne på tværs af kæderne – og så skal den gamle andelskoncern få opgaven med at drive discountbutikker endnu længere ind under huden. 

”Jeg skal sikre, at discount bliver en kernedisciplin i Coop, for det at drive discount er altså noget andet end at drive supermarkeder. Der er mange fællestræk, men når man har en discountbutik, så er du ekstremt begrænset på alt – det er alt lige fra plads til medarbejdere til ledelsestid og nærmest alt andet. Så du er nødt til at styre konceptet ekstremt stramt,” siger han og fortsætter: 

”Det er en disciplin, jeg skal sørge for, at vi virkelig får ind i Coop som en del af vores DNA, og det kan godt smitte af på de andre koncepter, vi har. Jeg ser det som en fornem opgave qua min erfaring at være med til at sikre, at vi bliver markant bedre til at drive discountbutikkerne.” 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også