Finsk milliardkoncern vil erobre dansk discount: "Et hårdt marked"

Opkøbet af discountkæden Dollarstore indleder nordisk ekspansion for den finske discountkæde Tokmanni. ”De største muligheder ser vi i første omgang i Sverige og Danmark,” siger koncern-topchef.
Siden januar 2018 har Mika Rautiainen været adm. direktør i Tokmanni Group. Før det, var han i 15 år hos Kesko, der for nyligt kom på den danske radar med opkøbet af Davidsens Tømmerhandel. | Foto: Tokmanni/pr
Siden januar 2018 har Mika Rautiainen været adm. direktør i Tokmanni Group. Før det, var han i 15 år hos Kesko, der for nyligt kom på den danske radar med opkøbet af Davidsens Tømmerhandel. | Foto: Tokmanni/pr

I år blev det ikke til nogen sommerferie for finske Mika Rautiainen.

For da kalenderen viste juli, og de fleste så småt gjorde sig klar til afslapning og strandbesøg, gjorde han i stedet klar til en af de største virksomhedshandler i nordisk detailhandel i år.

7. juli var forberedelserne slut, og han kunne annoncere det, der ville stjæle det meste af hans tid resten af sommeren; Tokmannis milliardopkøb af den svenske discountkæde Dollarstore for omkring 1,27 mia. kr.

”Opkøbet tog meget tid i juli, så ingen ferie,” siger Mika Rautiainen med et smil på læben.

Han er adm. direktør i den finske milliardkoncern Tokmanni Group, der er funderet i discountmarkedet, og med købet af den svenske konkurrent har Tokmanni en ambition om at blive Nordens største inden for det, Mika Rautiainen kalder ”variety discount retailer”.

Dollarstore-opkøbet er Tokmannis første i udlandet, og det skal agere brohoved til den nordiske ekspansion, som Tokmanni nu for første gang tager hul på.

Dollarstore, som har to danske butikker under navnet Big Dollar, har store ambitioner i Danmark, hvor selskabet stiler efter 50 butikker inden for fem til syv år, og den finske topchef ser da også især Danmark og Sverige som de mest interessante markeder for vækst, og det kan også ske gennem flere opkøb.

”Med opkøbet af Dollarstore er den vej (opkøb, red.) blevet meget mere interessant for Tokmanni,” siger Mika Rautiainen og fortsætter:

”Vi er selvfølgelig åbne for alle muligheder, men den letteste og hurtigste vej til vækst ligger i Sverige og Danmark.”

Opkøbsbølge i discountland

Discountkæder har en lang historik i Finland, hvor den første kæde, Vapaa Valinta, åbnede i 1974, og i årtierne efter skød en række lignende kæder op rundt omkring i landet.

Én af dem var Okman, der åbnede sin første butik i 1989. I 1991 skiftede selskabet navn til Tokmanni, og kæden voksede sig stor i 90’erne. I 2004 blev selskabet købt af den finske kapitalfond Capman, og som det ofte ses med kapitalfondsejere, markerede det starten på en bølge af opkøb.

Først blev Vapaa Valinta med 35 butikker opkøbt i oktober 2004, og i 2005 og 2006 blev Tarjoustalo med 33 discountbutikker, Maxi-Makasiini, Maxi Kodintukku samt 12 Robinhood-butikker også en del af Tokmanni.

I 2007 rullede opkøbsbølgen for sidste gang i mange år, da Tokmanni købte kæden Säästöpörssi, der havde 10 butikker.

I Finland har Tokmanni 198 Tokmanni-butikker, og derudover ejer koncernen også en række andre brands, hvilket bringer dets samlede antal butikker op på omkring 230 – foruden de omkring 130 Dollarstore-butikker i Sverige og to Big Dollar-butikker i Danmark. | Foto: Tokmanni
I Finland har Tokmanni 198 Tokmanni-butikker, og derudover ejer koncernen også en række andre brands, hvilket bringer dets samlede antal butikker op på omkring 230 – foruden de omkring 130 Dollarstore-butikker i Sverige og to Big Dollar-butikker i Danmark. | Foto: Tokmanni

Da bølgen havde skyllet ind over discountlandet i Finland, var Tokmanni blevet en landsdækkende koncern med seks forskellige brands under sig, og sådan fortsatte det, indtil Tokmanni fik nye ejere i 2012.

De nye ejere var et konsortium med den svenske kapitalfond Nordic Capital i spidsen, som først samlede brandsene under ét navn, Tokmanni, og i 2016 blev selskabet børsnoteret på Nasdaq i Helsinki.

Vokset ud af Finland

Tokmanni er med tiden vokset til at have omkring 200 butikker i Finland. Det betyder, at der efterhånden ikke er mange steder tilbage, hvor koncernen kan udvide til inden for landets grænser.

Mika Rautiainen ser umiddelbart plads til yderligere ca. 20 butikker i hjemlandet, og i takt med at pladsen begyndte at blive trang, begyndte han og resten af ledelsen at kigge mod udlandet for vækstmuligheder.

”Det startede for fem-seks år siden, hvor vi begyndte at undersøge mulighederne for forskellige former for partnerskaber med discountere i det nordlige Europa,” siger Mika Rautiainen, der har været topchef i Tokmanni Group siden 2018.

Kort efter ramte coronapandemien dog, hvor mange detailkæder voksede sig stærke, hvilket ikke ligefrem gødede jorden for opkøb.

Men siden da har krigen i Ukraine og prisstigninger sat nogle detailhandlere under større pres, og derfor er flere nu villige til at sælge ud.

”Under pandemien voksede mange retailere sig meget stærke, og i sådan en situation er det svært med opkøb. Men tiderne er skiftet meget hurtigt, og tingene er anderledes nu,” siger Mika Rautiainen.

Tokmannis arbejde med at finde nordiske partnerskaber udmøntede sig i sommerens opkøb af svenske Dollarstore, der for mindre end et år siden gik ind på det danske marked under navnet Big Dollar.

”Vi har kendt Dollarstore i lang tid, men det var i sidste ende op til Peter Ahlberg (stifter af Dollarstore, red.). Nu var han klar til at sælge, og det gav os en mulighed for at udnytte den situation,” siger Mika Rautiainen.

Danskerne er tough

Kæder som Tokmanni og Dollarstore findes ikke i lige så høj grad i Danmark.

Daværende driftsdirektør i Big Dollar, Brian Seemann, pegede for et år siden på de danske supermarkeder, Normal, Flying Tiger og Matas som eksempler på konkurrenter, men Dollarstore – eller Big Dollar – skiller sig ud ved at have større butikker med mellem 12.000 og 14.000 varenumre indenfor bl.a. personlig pleje, engangsartikler, hobbyudstyr, værktøj, legetøj, mens selskabet satser meget på de sæsonbetonede højtider som jul og påske.

Mika Rautiainen har ikke selv nogen god forklaring på, hvorfor der ikke findes en dansk pendant til Tokmanni, for som han påpeger, er danskerne ellers generelt vilde med discount.

Han har selv en lang fortid i detailhandel og har flere gange stiftet bekendtskab med dansk detailhandel. Blandt andet arbejdede han omkring årtusindeskiftet for et marketingfirma, der havde Salling Group (den gang Dansk Supermarked) som kunde, lige som han har haft berøring med markedet gennem chefstillinger i milliardkonglomeratet Kesko, der for nylig har købt op i Danmark.

Mødet med dansk detailhandel har gjort et indtryk hos den finske topchef.

”Danskerne er meget tough. Det er skrappe detailfolk, som er gode til at gøre en god handel. Så det er et hårdt marked med mange virkelig gode aktører, og man skal virkelig være skarp, og man skal være sikker på, at man ved, hvad man gør, hvis man vil ind på det danske marked,” siger Mika Rautiainen.

Med Tokmannis køb af Dollarstore fremhæver Mika Rautiainen, at den nok største fordel vil være stordriftsfordele, som vil gøre koncernen i stand til at levere produkter endnu billigere end tidligere, og det er netop dette, Mika Rautiainen vil være skarp på i Danmark.

”Hvis man kan tilbyde produkter til meget lave priser, så tager forbrugerne altid godt imod det. Det er selvfølgelig også idéen med ekspansionen i Danmark, og det skal vi være krystalklare på,” siger Mika Rautiainen.

Diskuterer Danmark-planer

Dollarstore lancerede i Danmark med den ambitiøse plan om at åbne 30 til 50 butikker inden for to-tre år. Indtil videre er det dog kun blevet til to butiksåbninger, og da selskabet for omkring en uge siden annoncerede åbningen af yderligere to butikker, rykkede etableringschef Peter Jakobsen da også tidsplanen, så det nu hedder ”cirka 50 butikker i Danmark i løbet af fem-syv år”.

Med nye finske ejere rejser det spørgsmålet, om finnerne er enige i planerne for Danmark, eller om der skal ske ændringer.

”Det er lidt tidligt at give et endeligt svar på det. Vi respekterer de planer, som Big Dollar har i Danmark, men det er selvfølgelig noget, vi diskuterer lige nu. Der er nogle detaljer, som vi skal have diskuteret, før vi laver en stor entré i markedet, men overordnet set er vi på linje med hinanden,” siger Mika Rautiainen.

Den finske topchef understreger dog flere gange, at Sverige og Danmark er de markeder, hvor Tokmanni ser de største muligheder for vækst, og det kan både ske gennem åbninger af nye butikker og gennem yderligere opkøb.

”Det vil tage noget tid for os til at få synergierne ud af Dollarstore og Tokmanni, men vi har taget de første skridt, og det ser lovende ud, og hvis der skulle dukke andre interessante muligheder op, så vil vi selvfølgelig være interesseret. Men opkøb er ikke altid det rette at gøre. Der er 50 pct. risiko for, at det går galt, så det skal passe ind og være helt rigtigt,” siger Mika Rautiainen.

Mens Mika Rautiainen gik glip af sin sommerferie kan han trods alt se frem til at komme uden for landets grænser, da han og andre relevante medarbejdere vil kigge nærmere på Danmark.

”Vi vil bruge meget tid i Danmark i den kommende tid for at forstå både markedet og konkurrenterne bedre og se, hvilke muligheder der er, så det bliver meget interessant.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også