Salling Group har fat i byerne – Coop dominerer på landet
Styrkeforholdet mellem konkurrenterne på det danske dagligvaremarked er i høj grad geografisk bestemt, skriver Dagligvarehandlen på baggrund af tal fra Retail Insitute Scandinavias opgørelse ”Supermarkeds - og kioskhåndbogen 2023.”
Ifølge tallene har Salling Group med kæderne Bilka, Føtex og Netto en markedsandel på 44,1 pct. i landets fire største byer København, Aarhus, Odense og Aalborg, mens Coop med Kvickly, Superbrugsen, 365discount og Dagli’brugsen har 21,5 pct.
Den omvendte slagside finder man i landsdistrikterne og byer med under 2.000 indbyggere, hvor Coop i kraft af især Dagli’brugsen-kæden sidder på 45,2 pct. af markedet, mens Salling Group har en andel på 6,3 pct.
I storbyerne med over 100.000 indbyggere følger Rema 1000 som den næststørste aktør efter Salling Group, mens Dagrofa med kæder som Spar og Min Købmand er næststørst efter Coop i de mindste byer.
Relaterede artikler
Coop vil sænke priserne på 500 varer til discountniveau
For abonnenter
Salling Groups Aldi-opkøb trækker ud hos myndighederne
For abonnenter