Salling Group har fat i byerne – Coop dominerer på landet

I landets fire største byer er Salling Groups markedsandel næsten dobbelt så høj som Coops, mens det omvendte billede tegner sig i landdistrikterne.
Netto med kædedirektør Braw Bakir i spidsen sikrer sammen med Føtex og Bilka Salling Group en markedsandel på godt 44 pct. i landets største byer med over 100.000 indbyggere. | Foto: Stine Schjøtler
Netto med kædedirektør Braw Bakir i spidsen sikrer sammen med Føtex og Bilka Salling Group en markedsandel på godt 44 pct. i landets største byer med over 100.000 indbyggere. | Foto: Stine Schjøtler

Styrkeforholdet mellem konkurrenterne på det danske dagligvaremarked er i høj grad geografisk bestemt, skriver Dagligvarehandlen på baggrund af tal fra Retail Insitute Scandinavias opgørelse ”Supermarkeds - og kioskhåndbogen 2023.”

Ifølge tallene har Salling Group med kæderne Bilka, Føtex og Netto en markedsandel på 44,1 pct. i landets fire største byer København, Aarhus, Odense og Aalborg, mens Coop med Kvickly, Superbrugsen, 365discount og Dagli’brugsen har 21,5 pct.

Den omvendte slagside finder man i landsdistrikterne og byer med under 2.000 indbyggere, hvor Coop i kraft af især Dagli’brugsen-kæden sidder på 45,2 pct. af markedet, mens Salling Group har en andel på 6,3 pct.

I storbyerne med over 100.000 indbyggere følger Rema 1000 som den næststørste aktør efter Salling Group, mens Dagrofa med kæder som Spar og Min Købmand er næststørst efter Coop i de mindste byer. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også