Kunstner i Coop-tvist vil skifte navn til Irma Pigen

Coop har sagsøgt kunstneren for at bruge Irma Pigen i sin kunst.
Selv om Irma-kæden lukker, fortsætter Irma-brandet med forskellige vareprodukter i den nye supermarkedskæde Coop. | Foto: Mads Nissen
Selv om Irma-kæden lukker, fortsætter Irma-brandet med forskellige vareprodukter i den nye supermarkedskæde Coop. | Foto: Mads Nissen

Kunstneren Love Party, der tidligere hed Søren Vilhelm, vil skifte navn for anden gang. Denne gang vil han ændre navn til Irma Pigen, skriver Jyllands-Posten.

Avisen har set kunstnerens ansøgning til Kirkeministeriet om at ændre fornavn til ”Irma” og efternavn til ”Pigen”, hvilket ifølge Love Party skal ses som en protest mod et søgsmål, som Coop for nylig har anlagt mod ham.

”Navneskiftet er det hele værd, når Coops advokat under hele retssagen vil blive nødt til at afhøre mig som Irma,” siger kunstneren til Jyllands-Posten.

I retssagen ønsker Coop et forbud mod kunsterens brug af Irmapigen og betegnelsen ”Fuck Coop” i sine billeder. Coop ønsker også, at kunstnerens salg af værker og merchandise i den forbindelse skal stoppes hurtigst muligt.

Søgsmål venter

Kunstneren står bag galleriet Artpusher, hvor han blandt andet laver værker med forskellige nyfortolkninger af Irma Pigen.

Blandt værkerne er et, hvor Irma Pigen er tegnet med en cigaret i munden med teksten ”Fuck Coop”, og i et andet værk er Irma Pigen tatoveret og iført sort tøj til metal-festivalen Copenhell, og værkerne sælger kunstneren for omkring 500 kr.

I juni kunne DetailWatch fortælle, at Coop har sagsøgt kunstneren for værkerne, fordi dagligvarekoncernen mener, at Love Party ”har optrappet misbruget af vores logo med stadig flere produkter, som sælges til høje priser”.

”Vi har stor respekt for kunstnerisk udfoldelse, men da Irma-pigen fortsætter med at være et væsentligt kendetegn for os, og da Irma-mærket fortsætter på hylderne i vores butikker, er det klart, at en sådan kommerciel udnyttelse af vores ophavsret og varemærke ikke er noget, vi kan acceptere uden forudgående aftale,” sagde Jens Juul Nielsen, informationschef i Coop, i den forbindelse til DetailWatch.

Love Party mener ikke, at han bryder ophavsretten ved at nyfortolke Irma Pigen, da han mener, at han blot bruger sin ytringsfrihed.

I øvrigt mener kunstneren, at der i månederne op til lukningen af Irma-kæden var et samarbejde under opsejling mellem Love Party og Irma om at lave nyfortolkninger af Irma Pigen i forskellige situationer. Fx skulle han sammen med grafikere have lavet Irma Pirgen i fodboldtøj i Sydney i forbindelse med det kommende verdensmesterskab i kvindefodbold, og det værk agter han fortsat at udgive.

Til DetailWatch afviser Coop, at der eksisterer nogen samarbejdsaftale mellem parterne.

Sagen skal køre ved Sø- og Handelsretten. Det vides endnu ikke, hvornår sagen tages op.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også