Aldi meddelte i december sidste år, at de trækker stikket i Danmark. Så hvor søger kunderne hen? Det giver Peter Palmqvist fra analysevirksomheden GfK sit bud på her.
Peter Palmqvist, Senior Research Consultant, GfK
Som følge af krisen er kunderne i dagligvarehandlen mere illoyale, end vi tidligere har oplevet det. Det handler om at håndtere husholdningsbudgettet og finde de bedste priser. Nu er der tilmed én mindre at handle hos med lukningen af Aldi, så hvor går kunderne hen?
Umiddelbart står konkurrenterne med de største markedsandele til at vinde mest.
56 pct. af alle husholdninger handlede mindst en gang i Aldi i 2022. Dermed opnåede Aldi en andel på 4,4 pct. af de midler, der blev anvendt på FMCG (fast moving consumer goods, red.) eller dagligvarer, hvilket vil sige, at forbrugerne brugte 95,6 pct. alle andre steder. Her var det Rema 1000 og Netto, der stod for den største andel, hvilket måske ikke er overraskende, da de er de store spillere på markedet. Hvis den tendens viser, hvor kunderne vil gå hen, når Aldi nu er væk, står netop disse to kæder til at vinde stort. Men det er langtfra sikkert.
Ser vi på hvem - baseret på deres position på markedet - der har fået mere ud af de køb, Aldi-kunderne foretog udenfor Aldi, end man måske kunne forvente, står Lidl stærkt. Blandt alle fysiske butikker i Danmark er det Lidl, der står til at vinde relativt mest ifølge GfK’s tal. Det kan vi se, når vi separerer data og kigger på det samlede FMCG-univers uden Aldi. Netto og Rema1000 vil selvsagt vinder mest i absolutte tal, men relativt set, er det altså Lidl, der vinder, tilmed uden at gøre en indsats for at overtage kunderne.
Interessant nok, havde Aldi tilsvarende den højeste andel af de midler, der blev brugt udenfor Lidl blandt Lidl-kunderne. Det understøtter en antagelse om, at Aldi-kunderne vil søge til Lidl, idet der er en naturlig præference mellem de to kæder blandt deres kunder.
Top-3 kategorierne hvor Aldi-kunderne har en høj andel hos Lidl er: Basisfødevarer, personlig pleje og slik & chokolade. Men der er også andre kategorier, hvor Aldi-kunderne tegner sig for mange indkøb hos Lidl.
I forhold til lokationer vil Rema 1000 naturligvis blive betragtelig mere synlige i gadebilledet, selv hvis de vælger kun at genoplive 60 til 80 af de lokationer, de har overtaget. Med Lidl’s tæt på 140 lokationer og med umiddelbare planer om at vækste til 200 indenfor få år, er der derfor lagt op til hård konkurrence om, hvem der skal tiltrække kunderne og vinde de penge Aldi har efterladt på bordet.
I et marked, hvor der allerede er hård kamp om kunderne og om ekstra avance, er det ganske givet procenter, det er værd at kæmpe for. Vinderen kender vi ikke endnu, men juryen består af Aldi-kunderne.
Discountkæden skal gøres lønsom, men Coop vil ikke sætte et årstal på: ”Der ligger en klar plan for, hvordan vores resultater skal udvikle sig i den rigtige retning,” siger kædedirektør.
Han stiftede det københavnske modebrand som 17-årig i 2002 og har siden været kreativ chef, men nu trækker Silas Adler ”i den største respekt for brandet” sig fra alle poster i selskabet.
Den svenskejede kaffekædes flere end 60 cafeer har sammen givet det største overskud i mange år fra forbedret drift. Der er både nyåbninger og lukninger at spore i indeværende år.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”indenfor den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i toppen.
Den tidligere majoritetsejer vil ikke kommentere beløbets størrelse, men afviser snarlig tilbagetrækning: ”Jeg arbejder ikke færre timer eller mindre dedikeret end tidligere,” siger han.