Klumme: Hvem arver Aldis kunder?

Aldi meddelte i december sidste år, at de trækker stikket i Danmark. Så hvor søger kunderne hen? Det giver Peter Palmqvist fra analysevirksomheden GfK sit bud på her. 
Aldi trak sig før jul ud af Danmark. 114 af 188 butikker blev solgt til Rema 1000, der vil videreføre 60-80. Resten lukker eller overdrages til andre. Handlen afventer konkurrencemyndighedernes godkendelse. | Foto: Hella Andersen
Aldi trak sig før jul ud af Danmark. 114 af 188 butikker blev solgt til Rema 1000, der vil videreføre 60-80. Resten lukker eller overdrages til andre. Handlen afventer konkurrencemyndighedernes godkendelse. | Foto: Hella Andersen
Peter Palmqvist, Senior Research Consultant, GfK

Som følge af krisen er kunderne i dagligvarehandlen mere illoyale, end vi tidligere har oplevet det. Det handler om at håndtere husholdningsbudgettet og finde de bedste priser. Nu er der tilmed én mindre at handle hos med lukningen af Aldi, så hvor går kunderne hen? 

Umiddelbart står konkurrenterne med de største markedsandele til at vinde mest. 

56 pct. af alle husholdninger handlede mindst en gang i Aldi i 2022. Dermed opnåede Aldi en andel på 4,4 pct. af de midler, der blev anvendt på FMCG (fast moving consumer goods, red.) eller dagligvarer, hvilket vil sige, at forbrugerne brugte 95,6 pct. alle andre steder. Her var det Rema 1000 og Netto, der stod for den største andel, hvilket måske ikke er overraskende, da de er de store spillere på markedet. Hvis den tendens viser, hvor kunderne vil gå hen, når Aldi nu er væk, står netop disse to kæder til at vinde stort. Men det er langtfra sikkert. 

Ser vi på hvem - baseret på deres position på markedet - der har fået mere ud af de køb, Aldi-kunderne foretog udenfor Aldi, end man måske kunne forvente, står Lidl stærkt. Blandt alle fysiske butikker i Danmark er det Lidl, der står til at vinde relativt mest ifølge GfKs tal. Det kan vi se, når vi separerer data og kigger på det samlede FMCG-univers uden Aldi. Netto og Rema1000 vil selvsagt vinder mest i absolutte tal, men relativt set, er det altså Lidl, der vinder, tilmed uden at gøre en indsats for at overtage kunderne.

Der bliver hård kamp om Aldis kunder, der har stået for 4,4, pct. af dagligvarehandlen, skriver Peter Palmqvist fra analysevirksomheden GfK. | Foto: Pr/gfk
Der bliver hård kamp om Aldis kunder, der har stået for 4,4, pct. af dagligvarehandlen, skriver Peter Palmqvist fra analysevirksomheden GfK. | Foto: Pr/gfk

Interessant nok, havde Aldi tilsvarende den højeste andel af de midler, der blev brugt udenfor Lidl blandt Lidl-kunderne. Det understøtter en antagelse om, at Aldi-kunderne vil søge til Lidl, idet der er en naturlig præference mellem de to kæder blandt deres kunder. 

Top-3 kategorierne hvor Aldi-kunderne har en høj andel hos Lidl er: Basisfødevarer, personlig pleje og slik & chokolade. Men der er også andre kategorier, hvor Aldi-kunderne tegner sig for mange indkøb hos Lidl. 

I forhold til lokationer vil Rema 1000 naturligvis blive betragtelig mere synlige i gadebilledet, selv hvis de vælger kun at genoplive 60 til 80 af de lokationer, de har overtaget. Med Lidl’s tæt på 140 lokationer og med umiddelbare planer om at vækste til 200 indenfor få år, er der derfor lagt op til hård konkurrence om, hvem der skal tiltrække kunderne og vinde de penge Aldi har efterladt på bordet. 

I et marked, hvor der allerede er hård kamp om kunderne og om ekstra avance, er det ganske givet procenter, det er værd at kæmpe for. Vinderen kender vi ikke endnu, men juryen består af Aldi-kunderne. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også