Coop vil sælge ukrainske varer i ny kampagne

Kampagnen sker på baggrund af en Coop-rejse til Ukraine i juli, hvor dagligvarekoncernen indgik aftaler med en række ukrainske producenter.
Coop vil i kampagnen sælge 20 forskellige ukrainske produkter. | Foto: Udklip fra tilbudsavis.
Coop vil i kampagnen sælge 20 forskellige ukrainske produkter. | Foto: Udklip fra tilbudsavis.

Fredag lancerer Coop en kampagne med 20 ukrainske produkter i alle dagligvarekoncernens knap 1.000 butikker bortset fra Fakta-butikkerne. Det oplyser Coop i en pressemeddelelse.

Det sker, efter Coop på møder i Kyiv og Odesa i juli indgik aftaler med en række ukrainske fødevareproducenter.

”Vi synes grundlæggende, at den bedste måde at hjælpe på er gennem handel. Da vi på en messe i foråret smagte en række ukrainske vine, blev vi positivt overraskede over, hvor høj kvalitet, varerne har. Efterfølgende havde vi en møderække i Kyiv med en lang række producenter indenfor flere fødevarekategorier. Og vi har nu købt varer for et millionbeløb, som danskerne nu kan glæde sig til at smage,” udtaler Kræn Østergård Nielsen, adm. direktør, i meddelelsen.

Ifølge Coop har Mykhailo Vydoinyk, den ukrainske ambassadør i Danmark, hjulpet med at skabe kontakter og bakke projektet op.

”Jeg håber, at det dansk/ukrainske partnerskab vil udvikle og bidrage til at støtte ukrainsk producenter og introducere Ukraine til danskerne gennem fødevarer,” siger Mykhailo Vydoinyk ifølge Coop.

For en måned siden begyndte Coop at sælge vin fra Ukraine, og med kampagnen udvider dagligvarekoncernen med ukrainsk øl, bær, olier og oste.

Kampagnen er ifølge Coop tænkt som starten på et længerevarende samarbejde mellem Coop og ukrainske fødevareproducenter.

Coop 365 hæver salget på især grønt med ”fjernelse af moms”

Kædedirektør i Coop: ”Jeg er til udfordringer. Også selv om det går op ad bakke”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også