Nemlig.com bruger ny klimarapport til at adskille sig fra dagligvarekonkurrenter
![Foto: Daniel Hjorth/Politiken/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14349541.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20130524-192115-pf-5358x3008ma.jpg)
En forbruger i København vil udlede 2,3 kilo drivhusgas ved at handle ugens dagligvarer hos Nemlig.com, mens det vil koste 3,1 kilo at tage cyklen til det lokale supermarked og gøre indkøb. Det er en af konklusionerne i en undersøgelse, som Nemlig.com har fået lavet af af virksomheden Force Technology, skriver Berlingske.
Undersøgelsen sammenligner klimaaftrykket fra en uges gennemsnitligt indkøb hos Nemlig.com med det fra indkøb hos et fysisk supermarked, som en forbruger tilgår enten i bil eller på gåben og cykel, og der er udelukkende blevet regnet på udledningen fra distributionskæden og undersøgelsen har været afgrænset til fem byer: København, Odense Aalborg, Svendborg og Holbæk.
Selvom han erkender, at undersøgelsen ikke er komplet dækkende i og med, man mangler data for bl.a. konkurrenternes præcise udledning, mener Nemlig.coms bæredygtighedschef, Jakob Zeuthen, at den viser, at onlineshoppen er den mest ”klimavenlige metode til dagligvareindkøb”. AAU-lektor Søren Løkke fra Dansk Center for Miljøvurdering ser også mangler i rapporten, men ser det som positivt, at en dagligvarervirksomhed vil positionere sig på klimavenlighed.