Nemlig.com bruger ny klimarapport til at adskille sig fra dagligvarekonkurrenter

Onlinesupermarkedet Nemlig.com mener at kunne tilbyde den mindst klimabelastende måde at købe dagligvare på til danske forbrugere og underbygger påstand i ny undersøgelse.
Foto: Daniel Hjorth/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Daniel Hjorth/Politiken/Ritzau Scanpix

En forbruger i København vil udlede 2,3 kilo drivhusgas ved at handle ugens dagligvarer hos Nemlig.com, mens det vil koste 3,1 kilo at tage cyklen til det lokale supermarked og gøre indkøb. Det er en af konklusionerne i en undersøgelse, som Nemlig.com har fået lavet af af virksomheden Force Technology, skriver Berlingske.

Undersøgelsen sammenligner klimaaftrykket fra en uges gennemsnitligt indkøb hos Nemlig.com med det fra indkøb hos et fysisk supermarked, som en forbruger tilgår enten i bil eller på gåben og cykel, og der er udelukkende blevet regnet på udledningen fra distributionskæden og undersøgelsen har været afgrænset til fem byer: København, Odense Aalborg, Svendborg og Holbæk.

Selvom han erkender, at undersøgelsen ikke er komplet dækkende i og med, man mangler data for bl.a. konkurrenternes præcise udledning, mener Nemlig.coms bæredygtighedschef, Jakob Zeuthen, at den viser, at onlineshoppen er den mest ”klimavenlige metode til dagligvareindkøb”. AAU-lektor Søren Løkke fra Dansk Center for Miljøvurdering ser også mangler i rapporten, men ser det som positivt, at en dagligvarervirksomhed vil positionere sig på klimavenlighed.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også