Private label vinder frem på tværs af Europa
![Et udsnit af danske Salling Groups private label-produkter. | Foto: Anine Holmelund Frandsen/Watch Medier](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14340060.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7mghe5dl9no8lixhdvi.jpg)
Høje priser på fødevarer og energi har sat ekstra turbo på private label-salget i supermarkeder på tværs af Europa, skriver Reuters.
Ifølge Euromonitor udgjorde basisfødevarer med private label-mærker mere end 29 pct. af salget i Vesteuropa og 9 pct. i Østeuropa sidste år, imens supermarkedernes egne hygiejne- og servietprodukter udgjorde henholdsvis 41 pct. og næsten 19 pct. Og salget forventes at stige i 2022, siger Private Label Manufacturers Association.
I en rundspørge blandt 5.000 forbrugere i Vesteuropa, foretaget af konsulentfirmaet McKinsey & Co. i juni, svarede omkring 40 pct. af de adspurgte, at den største ændring, de havde lavet i deres indkøbsvaner for nyligt, var at prøve nye private label-produkter.
Imens mærkevareproducenter som Heinz og Stryhns bliver mødt med hårde forhandlinger fra dagligvarekæderne, er producenterne af private label-produkter sikre på at få afsat deres varer, imens detailledet er mere tilbøjelige til at æde prisstigninger selv, lyder det.
Dagrofas kontraktforhandlinger kan være en fordel for alle
Dagrofa får pil opad fra leverandører – og skuldertræk fra konkurrenter