Private label vinder frem på tværs af Europa

Den høje inflation giver supermarkedernes egne mærker et ekstra boost på tværs af Europa ovenpå flere år med vækst, skriver Reuters.
Et udsnit af danske Salling Groups private label-produkter. | Foto: Anine Holmelund Frandsen/Watch Medier
Et udsnit af danske Salling Groups private label-produkter. | Foto: Anine Holmelund Frandsen/Watch Medier

Høje priser på fødevarer og energi har sat ekstra turbo på private label-salget i supermarkeder på tværs af Europa, skriver Reuters.

Ifølge Euromonitor udgjorde basisfødevarer med private label-mærker mere end 29 pct. af salget i Vesteuropa og 9 pct. i Østeuropa sidste år, imens supermarkedernes egne hygiejne- og servietprodukter udgjorde henholdsvis 41 pct. og næsten 19 pct. Og salget forventes at stige i 2022, siger Private Label Manufacturers Association.

I en rundspørge blandt 5.000 forbrugere i Vesteuropa, foretaget af konsulentfirmaet McKinsey & Co. i juni, svarede omkring 40 pct. af de adspurgte, at den største ændring, de havde lavet i deres indkøbsvaner for nyligt, var at prøve nye private label-produkter.

Imens mærkevareproducenter som Heinz og Stryhns bliver mødt med hårde forhandlinger fra dagligvarekæderne, er producenterne af private label-produkter sikre på at få afsat deres varer, imens detailledet er mere tilbøjelige til at æde prisstigninger selv, lyder det.

Dagrofas kontraktforhandlinger kan være en fordel for alle

Dagrofa får pil opad fra leverandører – og skuldertræk fra konkurrenter

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også