Onlinesalg drev lakridsfirma til rekordomsætning i 2021

Onlinesalget hos Lakrids by Bülow steg med 26 pct. i 2021 og er hovedgrunden til en vækst på toplinjen på 14 pct. Resultatet før skat kom i plus, mens bundlinjen efter skat fortsat er rød.
Fredrik R. Nilsson er topchef i Lakrids By Bülow. Han havde en karriere inden for Nestlé og Nespresso, inden han blev adm. direktør for Lakrids by Bülow. | Foto: Lakrids by Bülow/PR
Fredrik R. Nilsson er topchef i Lakrids By Bülow. Han havde en karriere inden for Nestlé og Nespresso, inden han blev adm. direktør for Lakrids by Bülow. | Foto: Lakrids by Bülow/PR
Jens Betak Nielsen & Louise Reseke

Det danske lakridsfirma Lakrids by Bülow kom ud af 2021 med en stigning i omsætningen på 14 pct. til 293 mio. kr. Det rå driftsresultatet (EBIT) faldt fra 28,5 mio. kr. i 2020 til 21,8 mio. kr. i 2021 - justeret for ekstraordinære omkostninger viser driftsresultatet dog en fremgang til 35 mio. kr. - en vækst på 23 pct.

Omsætningstallene er de bedste i selskabets historie, og væksten er primært drevet af en stigning på 26 pct. i e-handlen, der nu udgør 36 pct. af den samlede omsætning, skriver selskabet.

Væksten i e-handlen sammenlagt med en stigning i egne fysiske detailbutikker betyder, at salget direkte til forbrugerne udgør 57 pct. af den samlede omsætning i 2021.

Fremgangen vender resultatet før skat fra minus til plus. Overskuddet lyder på 1,5 mio. kr. mod et minus på en halv mio. i 2020. Efter skat er bundlinjen fortsat rød for holdingselskabet Lakrids JB Holding ApS med et underskud på knap 2 mio. kr. - en forbedring fra 2020, hvor bundlinjen var minus 2,7 mio. kr.

Udlandssalget stiger

Selskabet har de senere år investeret i international ekspansion samlet set udgjorde salget uden for Danmark to tredjedele, 67 pct., af omsætningen i 2021.

Geografisk bidrog Tyskland og Storbritannien især til fremgangen med en vækst på henholdsvis 25 pct. og 33 pct. Samlet set udgjorde salget uden for Danmark 67 pct. i 2021 - i 2016 var andelen 33 pct.

”2021 blev det bedste år nogensinde for Lakrids by Bülow, både med hensyn til omsætning og indtjening. På trods af at være lukkede i næsten en tredjedel af året pga. covid-19 steg salget i vores egne 26 butikker med 10 pct. i forhold til 2020. Det er meget tilfredsstillende og lovende, at vi har været i stand til at opretholde solide tocifrede vækstrater de seneste år på trods af pandemien,” udtaler Fredrik Nilsson, adm. direktør i Lakrids by Bülow, i meddelelsen.

Lakridsfirmaet, der har 157 fuldtidsansatte, fortsætter sin internationale ekspansion i 2022 med åbningen af nye konceptbutikker og lanceringen af en amerikansk webshop. I marts åbnede en ny, stor konceptbutik i Stockholm og en midlertidig butik i Frankfurt lufthavn.

I de kommende uger åbner endnu en midlertidig butik i lufthavnen i München, mens selskabet også forventer at åbne en ny konceptbutik i London i løbet af de næste måneder.

I regnskabet skriver selskabet, at det forventer fortsat vækst med en omsætning på mellem 325 og 350 mio. kr. i 2022 og et driftsresultat på 40-45 mio. kr.

Lakrids By Bülow blev stiftet i 2007 af iværksætteren Johan Bülow, der i dag er kreativ direktør og medejer af selskabet med en andel på 25 pct. De resterende 75 pct. ejer den svenske kapitalfond Valedo Partners, der købte sig ind i selskabet i 2016.

Dansk lakridsfirma dropper børsnotering

Dansk lakridssucces udvider med ny konceptbutik i Stockholm

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også