Jysk får bøde på 200.000 kr. for vildledende markedsføring

Jysk har accepteret bøden fra Forbrugerombudsmanden, der havde politianmeldt kæden for to tilfælde af vildledende prismarkedsføring. (Opdateret.)
Siden Jysks tilbud, der ifølge Forbrugerombudsmanden var vildledende markedsføring, er reglerne omkring prismarkedsføring blevet skærpet. | Foto: Jysk/pr
Siden Jysks tilbud, der ifølge Forbrugerombudsmanden var vildledende markedsføring, er reglerne omkring prismarkedsføring blevet skærpet. | Foto: Jysk/pr

I 2017 og 2021 har den danske boligkæde Jysk markedsført vildledende priser på en dyne og en seng, og i begge tilfælde fået tilbuddene på de to produkter til at se bedre ud, end de var. 

Det fører nu til en bøde på 200.000 kr. til Jysk, som virksomheden har accepteret at betale. 

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse mandag. 

I begge tilfælde gælder det, at Jysk på sin webshop har markedsført produkterne med en normalpris før tilbuddet, der ikke var retvisende. 

Dynen blev i fire perioder i november og december 2017 markedsført på tilbud til 350 kr. og 300 kr. med en normalpris på 599 kr. Men i dele af perioden havde dynen haft en lavere pris end 599 kr. – og derfor var det ifølge Forbrugerombudsmanden vildledende at oplyse, at normalprisen var 599 kr.

Den pågældende seng var på tilbud til 14.000 kroner i Jysks netbutik i perioden 1.-31. marts 2021. På hjemmesiden stod ifølge Forbrugerombudsmanden en overstreget førpris på 27.999 kroner, selvom sengen i 38 af de 83 forudgående dage havde været til salg for 14.000 kroner. 

Det gør ifølge myndigheden tilbuddet vildledende, da det gav forbrugerne indtryk af, ”at der var tale om et særlig godt tilbud.”

Reglerne er skærpet

Siden de to tilfælde af vildledning hos Jysk er nye regler på området trådt i kraft. 

De betyder, at virksomheder, der markedsfører en prisnedsættelse skal oplyse den laveste pris, varen har kostet de sidste 30 dage inden tilbuddet. Tidligere var reglen seks uger. 

”Forbrugerne skal på en hurtig og enkel måde kunne se, om der er tale om et godt tilbud eller ej. Derfor er der kommet klarere regler om, at den normalpris, man sammenligner med, som udgangspunkt skal have været gældende i mindst 30 dage forud for tilbuddets start,” siger forbrugerombudsmand Torben Jensen. 

Reglerne gælder også, hvis en virksomhed bruger udtryk, der indikerer en prisnedsættelse – i stil med ”tilbudspriser”, ”Black Friday-priser” og ”Halloween-priser”, skriver Forbrugerombudsmanden. 

I en mail til DetailWatch skriver Jysk, at sagen ved Forbrugerombudsmanden oprindeligt ”var principiel” for virksomheden. 

”Men nu er der gået syv år og rammerne for prismarkedsføring er blevet ændret siden, så sagen er blevet irrelevant og det giver ikke længere mening at fortsætte. Derfor har vi valgt at vedtage bøden og komme videre,” skriver kæden. 

Artiklen er opdateret kl. 10.24 med kommentar fra Jysk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også