Ikeas bundlinje falder i Danmark – toplinje runder 5 mia. kr.

Onlinesalget steg med 7 pct. og udgør nu en fjerdedel af det samlede salg. Til gengæld gav et pres på indtjeningen et fald på bundlinjen.
Doris Lan tog over som landechef i starten af året og har været med under åbningen af den nye byversion af Ikea i sommer. | Foto: Stine Bidstrup
Doris Lan tog over som landechef i starten af året og har været med under åbningen af den nye byversion af Ikea i sommer. | Foto: Stine Bidstrup
AF RITZAU

Selv om inflation og høje renter har været hårde ved danskernes rådighedsbeløb, er det ikke gået ud over møbelgiganten Ikeas omsætning i Danmark det seneste regnskabsår, der sluttede 31. august.

Ikea har det seneste år omsat for 5,2 mia. kr., svarende til en fremgang på 5 pct. Det skyldes ikke mindst onlinesalget, som udgjorde 27 pct. af totalomsætningen og er vokset med 7 pct. det seneste år.

Til gengæld kunne Ikea ikke holde farten på bundlinjen. Regnskabsåret bød på et et overskud på lige knap 316 mio. kr., hvilket er et fald på 24 mio. kr. i forhold til året før.

Landechef Doris Lan hæfter sig ved, at Ikea bestræber sig på, at kunden kan handle der, hvor det passer den enkelte bedst.

”Vi tror ikke på, at man kan beslutte sig til, hvor handlen skal komme fra. Vi lader kunderne bestemme, og så indretter vi os så fleksibelt, at vi kan imødekomme deres ønsker, selv om de skulle ændre sig med tiden,” siger hun og tilføjer:

”Det betyder, at vi supplerer vores varehuse med vores onlineplatform og med pickup points og planning studios som dem, vi har åbnet i Vejle og Esbjerg. Og måske åbner vi et oplevelsescenter engang,” siger kinesiskfødte Lan, der begyndte i jobbet i starten af året.

Har lært meget

Hun har derfor fulgt åbningen af den store nye butik ved Dybbølsbro i København, der efter mange års byggeri slog dørene op for kunder i august.

Og på trods af at den kun har været åben i nogle måneder, har Ikea allerede lært en masse af kunderne og deres handlemønstre.

”Det lader til, at kunderne ikke har noget imod at blive ført igennem butikken på den måde, vi kender det fra de øvrige Ikea-butikker. Og så vil de gerne inspireres, ligesom de også gerne vil have varerne med hjem med det samme,” siger hun.

Mens butikken i København altså giver et ekstra bidrag til top- og bundlinje i indeværende regnskabsår, så møder Ikea ligesom mange andre virksomheder modstand af, at verdensøkonomien ser ud til at gå en tand ned i gear det kommende år.

Godt rustet

Doris Lan mener dog, at Ikea er godt rustet til en eventuel økonomisk afmatning.

”Ikea er en meget velkonsolideret forretning, og det gør os mere modstandsdygtige, når økonomien giver modvind. Faktisk er vi måske bedst, når der er en krise, men vi er omvendt heller ikke immune,” siger hun.

Ikeas modsvar er, at man indtil videre har nedsat priserne på omkring 1.000 produkter og har yderligere 1.000 prisfald på vej.

”Det har dels kunnet lade sig gøre, fordi vores forsyningskæder er blevet forbedret, og fordi materialepriserne også er faldet. Men det er også et udtryk for, at vi gerne vil være relevante for de fleste og ikke bare de få, siger Doris Lan.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også