"Vi ses i Biva": Ejer sætter kendt møbelbrand til salg for 6 mio. kr.

”Det er ikke noget, vi skal forære væk,” siger Biva-ejer. Han beretter om flere bejlere til brandet, der engang var landets største møbelkæde og de seneste år har givet overskud som webshop.
Biva opkøbte i 2011 Tæppeland og blev til Biva-Tæppeland. Siden gik selskabet konkurs, og Biva-brandet har gennemgået en tumultarisk tid med flere konkurser og butikslukninger. | Foto: Ernst van Norde
Biva opkøbte i 2011 Tæppeland og blev til Biva-Tæppeland. Siden gik selskabet konkurs, og Biva-brandet har gennemgået en tumultarisk tid med flere konkurser og butikslukninger. | Foto: Ernst van Norde

Det ombruste Biva-brand, som i sin tid opnåede stor berømmelse for tv-reklamerne med sloganet ”Vi ses i Biva” på syngende fynsk, kan snart komme på nye hænder igen. 

Webshoppen er nemlig sat til salg på Saxis.dk, en markedsplads for køb og salg af virksomheder ejet af serieiværksætteren Martin Thorborg, under overskriften ”Møbelvirksomhed til salg – kendt siden 1982.” 

Udbudsprisen lyder på 6 mio. kr. 

Den nuværende Biva-ejer Abdullah Ahmad Abou Hussein står også bag møbelvirksomheden XL Møbler, der har et møbelhus i Fredericia og et showroom i Hillerød. 

Han bekræfter salgsplanerne og fortæller, at der er blevet lagt betydeligt flere kræfter i XL Møbler, samt at han ikke selv har tiden og overskuddet til at drive Biva.

Håbet er derfor at finde en køber, som har kræfterne til at lægge ”liv og sjæl” i det velkendte brand og udvikle forretningen. 

”Der ligger et uudnyttet potentiale i Bivas fortsatte vækst. Det kræver blot en engageret indsats og fuldt fokus fra kommende købere,” siger Abdullah Ahmad Abou Hussein. 

I annoncen beskrives den ideelle køber som en etableret aktør i møbelindustrien, som enten ejer en anden møbelwebshop eller en fysisk møbelbutik. 

I 2022 steg Bivas årsresultat til 1,9 mio. kr. fra 1,1 mio. kr. Ifølge annoncen har Biva indtil videre omsat for 7 mio. kr. i 2023 og 16,6 mio. kr. i hele 2022. 

Med overskuddet i 2022 voksede egenkapitalen til 4,3 mio. kr. fra 2,4 mio. kr. i 2021. 

Biva har udelukkende solgt online, efter den sidste fysiske butik i Ringe blev lukket i forbindelse med coronapandemien. 

Biva er sat til salg på Saxis.dk, en online markedsplads for køb og salg af virksomheder ejet af serieiværksætteren Martin Thorborg. Udbudsprisen for det velkendte møbelbrand er 6 mio. kr.
Biva er sat til salg på Saxis.dk, en online markedsplads for køb og salg af virksomheder ejet af serieiværksætteren Martin Thorborg. Udbudsprisen for det velkendte møbelbrand er 6 mio. kr.

”En rigtig god pris”

Stifteren af Biva-kæden, Henry Johansen, tog i 1982 en risiko. Han havde belånt familiens hus for at føre sin drøm om en møbelforretning ud i livet i Odense i en gammel maskinfabrik.

Familiens discountmøbler gik som varmt brød, og tv-reklamerne med Henry Johansen og hans datter Millie Korsdal, der senere blev medejer, gik rent ind i hjerterne i de danske stuer i start 00’erne. 

Biva blev således så bragende en succes, at Henry Johansen i 2006 solgte Biva til kapitalfondene Odin Equity Partners og Dania Caoutak for 560 mio. kr. På det tidspunkt havde Biva omkring 250 ansatte i 36 butikker. 

Siden har Biva mildt sagt levet en tumultarisk tilværelse med flere ejerskifter, en fejlslagen fusion med kæden Tæppeland og butikslukninger på stribe. Den originale Biva-kæde måtte strække våben og lukke i 2013. Siden genopstod kæden online og gik igen konkurs både i 2017 og i 2019. 

Den seneste nedtur fik Abdullah Ahmad Abou Hussein til at købe resterne af det konkursramte selskab. DetailWatch har spurgt, hvad han dengang, i 2019, måtte slippe for brandet. Det vil han ikke svare på – kun at det var en højere pris end de 6 mio. kr., Biva er udbudt til nu. 

Han kalder i den forbindelse prisen for ”realistisk ift. markedet.”

”Prisen er udregnet udfra det overskud, der er i Biva. Man køber rettighederne til brandet. Biva er også et varemærke. Så det er en rigtig god pris. Men det er ikke noget, vi skal forære væk,” uddyber Abdullah Ahmad Abou Hussein. 

Interesserede købere

Abdullah Ahmad Abou Hussein fortæller, at Biva i 2019 – da han overtog – stod med for mange ansatte og toplønninger. Siden overtagelsen er der derfor investeret heftigt i it- og logistiksystemer, som har skåret behovet for medarbejdere ned. 

Samtidig er de sidste fysiske butikker som bekendt lukket, og forretningen blev til en ren onlinebutik. 

Ifølge regnskabet for 2022 var der én fuldtidsmedarbejder i både 2021 og 2022.

Det har været udslagsgivende for, at der nu er ”minimale udgifter” i forbindelse med de systemer, der er bygget op omkring logistik, håndtering af ordre og leverandøraftaler. 

”En betydelig del af varerne er nu baseret på kundebestillinger, hvilket betyder, at tilstedeværelsen af et fysisk lager ikke længere er relevant,” siger han.

Salgsannoncen for Biva blev oprettet den 10. august, og ifølge Saxis hjemmeside er antallet af visninger ca. 5.300. Som det ser ud nu, forventer Abdullah Ahmad Abou Hussein en kort salgsproces.

”Siden i går (mandag. red.) er der allerede kommet 50 henvendelser. Der ligger i hvert fald mange ulæste beskeder. Der er to store virksomheder, der har henvendt sig og gerne vil høre lidt nærmere,” fortæller han. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også