Jysk legetøjsfirma anklager chokoladeproducent for plagiat

En chokoladeproducent har ifølge Maileg kopieret flere af legetøjfirmaets designs, og næste skridt er en stævning, skriver Nordjyske.
Maileg blev grundlagt i 1999 af ægteparret Dorthe og Erik Mailil og har de seneste år bl.a. satset på at udvide B2C-onlinesalget. | Foto: Screenshot/Maileg
Maileg blev grundlagt i 1999 af ægteparret Dorthe og Erik Mailil og har de seneste år bl.a. satset på at udvide B2C-onlinesalget. | Foto: Screenshot/Maileg

Det jyske legetøjsfirma Maileg mener, at chokoladefabrikken Aalborg Chokoladen på enballagen til sine juleæsker og julekalendere har kopieret legetøjsfirmaets designs, og derfor undersøger Maileg nu muligheden for at rejse et søgsmål, skriver Nordjyske.

Det drejer sig om syv figurer – heriblandt en snemand, en gås, en gris og et hus – som ifølge Maileg er identiske med legetøjsfirmaets figurer.

”Der er ingen andre end min kone, der tegner en snemand på den måde og en gås på den måde. Vi har lagt figurerne ovenpå hinanden, og de er fuldstændig identiske. Så vi er slet ikke i tvivl om, at de er kopieret,” siger Erik Mailil, ejer af og direktør i Maileg, til Nordjyske.

Han siger, at Maileg forgæves har forsøgt at lave et forlig med chokoladeproducenten, men nu bliver næste træk en stævning, hvor han ikke ønsker at oplyse, hvor mange penge legetøjsfirmaet kræver af Aalborg Chokoladen.

John Aslak, direktør i Aalborg Chokoladen, er ikke enig i anklagen om plagiat, men siger, at hvis han havde kendt til figurerne fra Maileg, havde han aldrig nogensinde godkendt det.

International millionforretning

Tøjdyr med næsten universel appel til børn – og deres forældre – har siden 1999 dannet fundamentet i det danske legetøjsdesignfirma Maileg, der er blevet en millionforretning med salg i ind- og udland for ægteparret Dorthe og Erik Mailil.

De seneste to år er regnskabstallene for alvor skudt i vejret, og i seneste regnskabsår leverede virksomheden et overskud på 67,6 mio. kr.

Maileg har de seneste år bl.a. investeret i at udvide B2C-salget online og har i dag lokale udgaver af webshoppen i USA, Tyskland, Sverige, Storbritannien og Spanien. 

Ifølge Børsen er selskabet et af flere, der har været i gang med en salgsproces, som er blevet ramt af en opbremsning i M&A-markedet på grund af stigende inflation, energi- og råvarepriser.

“Der er forskellige ting, som trækker det ud. Markedet er vanskeligt at arbejde med,” sagde Erik Mailil til mediet i september.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også