86 pct. af salget i Sinnerups webshop er egne brands: "Det er fuldstændig vildt"

Satsningen på egne mode- og boligprodukter har vist sig at være den helt rigtige for Sinnerup, der har vendt flere års underskud til plus på bundlinjen.
Lars Sinnerup er adm. direktør i familievirksomheden Sinnerup, som hans far stiftede i 1971. | Foto: Sinnerup/PR
Lars Sinnerup er adm. direktør i familievirksomheden Sinnerup, som hans far stiftede i 1971. | Foto: Sinnerup/PR

For en håndfuld år tilbage valgte bolig- og livstilsforretningen Sinnerup at øge sit fokus på udvikling af egne brands, og den strategi har båret frugt.

I 2021 øgede Sinnerup det samlede salg af egne designprodukter med 20 pct., og hvis man udelukkende kigger på Sinnerups webshop, udgør selskabets egne mærker i dag 86 pct. af omsætningen.

”Det er fuldstændig vildt. Det havde vi slet ikke regnet med fra starten. Der tænkte vi, at hvis vi kunne komme op i nærheden af 50 pct., så ville det være super godt,” siger Lars Sinnerup til DetailWatch.

Han er adm. direktør og ejer af familievirksomheden, som hans far lagde grundstenen til i 1970’erne.

Sinnerup laver i dag både egne mode- og boligprodukter under forskellige brands. Lars Sinnerup tilføjer, at salget af egne mærker ikke fylder lige så meget i de fysiske butikker som på webshoppen, men at salget også her har godt fat.

Ifølge direktøren vil selskabet fremadrettet fokusere endnu mere på sine egne varer.

”Det medfører en masse positive ting, og det har givet os noget mere kontrol på vores produktflade,” siger direktøren.

”Der kommer ikke så mange bump på vejen på vareniveau, og vi kan lave en manual over, hvordan butikkerne skal udvikle sig.”

Indtil videre sælger Sinnerup kun sine egne mærker via sine egne butikker og webshop – dog med en enkelt undtagelse. Sinnerup har nemlig valgt at sælge sine modekollektioner på Zalando, fortæller Lars Sinnerup.

”På Zalando kan man hurtigt komme ud til 20 lande og få noget læring om, hvilke produkter kunderne går efter de forskellige steder. På den måde kan vi få et billede af, hvilken vækst vi måske kan forfølge i bestemte lande.”

Direktøren understreger, at hovedfokus dog er på selskabets egne salgskanaler.

”Vi vil gerne dyrke vores detail, og vi vil gerne have et fundament inden for mode og bolig, som vi har kontrol over, så det ikke bliver kannibaliseret. At folk vælger det til, fordi det ikke er alle steder. Så det er lidt forsigtigt, at vi bevæger os fremad,” siger Lars Sinnerup.

Lisbeth Skov Sinnerup, der er gift med Lars Sinnerup, står bag livstilsselskabets tøjbrand Créton. | Foto: Sinnerup/PR
Lisbeth Skov Sinnerup, der er gift med Lars Sinnerup, står bag livstilsselskabets tøjbrand Créton. | Foto: Sinnerup/PR

I et nyt 2021-regnskab understreger selskabet, at Sinnerups egne brands nu bidrager positivt til bundlinjen.

Selskabet offentliggør ikke sin omsætning, men bruttofortjenesten voksede i 2021 til 45,5 mio. kr. mod 40,5 mio. kr. året før, og i samme periode voksede overskuddet til knap 3 mio. kr. fra 1,3 mio. kr.

”2021 var et år, hvor rigtig meget gik vores vej. Der var ekstremt meget fokus på boligen, fordi man ikke var ude at rejse eller til koncerter. Man fandt ind i sin egen hule og havde meget fokus på, hvordan man kunne få et bedre liv dér,” siger Lars Sinnerup.

”Og så var der også de her mange feriepenge, så folk havde godt med penge at bruge. Så det var lidt euforisk i 2021.”

Sinnerup har i dag 12 butikker i Danmark samt to butikker i Tyskland. Derudover har forretningen også en webshop, som i dag står for omkring 20 pct. af den samlede omsætning.

Webshoppen er – udover at være en salgskanal – også en vigtig markedsføringskanal, påpeger Lars Sinnerup.

”Vi kigger meget ind i, hvordan vi kan udvikle vores online forretning og markedsføring, for det giver os en masse data, vi kan arbejde med.”

Er målet, at webshoppen skal fylde mere i forhold til de fysiske butikker?

”Vi tager den omsætning, vi kan få. Men vores forventning er ikke, at vi nødvendigvis skal have en større online omsætning end de 20 pct. Vi forventer jo fortsat at vækste i butikkerne.”

Den første Sinnerup-butik åbnede i Holstebro i 1971 – dengang som en del af Bahne-kæden – og i dag ligger ni af de 12 Sinnerup-butikker i Jylland, mens en er på Fyn og to på Sjælland.

Når det gælder de fysiske butikker, er det direktørens målsætning, at Sinnerup skal have 20 butikker i Danmark.

”Vi har endnu ikke så mange butikker i Danmark, som vi gerne vil have. Vi er underforsynet på Sjælland, og det ved vi godt. Det er noget historisk,” siger Lars Sinnerup med henvisning til forretningens jyske ophav.

”Vi kigger ind i, hvordan vi kan få et antal butikker mere på Sjælland,” siger direktøren og tilføjer, at selskabet først og fremmest har fokus på at ændre den eksisterende butik i Vanløse, der ligger i butikscentret Kronen, som er i gang med en større ombygning.

”Den (Vanløse-butikken, red.) skal vi lige have styr på først. For når vi laver noget, så skal det være overbevisende, lækkert og spændende. Mere travlt skal vi heller ikke have,” siger Lars Sinnerup og fortsætter:

”Men vi har nogle fugle på taget. Der er tre emner på Sjælland, som vi lige nu kigger på, men der er ikke skrevet kontrakt endnu.”

Det er dog ikke kun herhjemme, at Sinnerup gerne vil udvide. Selskabet har også planer om at øge fodfæstet i udlandet, og i første omgang vil direktøren gerne åbne en ny butik i Hamborg. Han ønsker dog ikke at sætte et tidspunkt på, hvornår den næste tyske butik ser dagens lys.

Store udfordringer i 2022

Når Lars Sinnerup kigger på opgaverne på skrivebordet, er det – udover det store fokus på egne brands og flere butikker på landkortet – også med skarpt fokus på usikkerhederne i markedet, der fylder i øjeblikket.

Sinnerup kan ligesom mange andre i detailbranchen også mærke, at forbrugerne holder lidt igen i øjeblikket på grund af inflationen, men direktøren understreger dog også, at billedet ikke er sort/hvidt.

”Det er stadigvæk nuanceret. På mode har vi egentlig ret stor fremgang, og det læner sig op af, at vi er kommet med en kollektion mere, og at vi får mere fat.”

Sinnerup har tidligere blot haft brandet Créton, men står nu også bag tøjmærket Two Generations by Sinnerup.

Derudover peger direktøren på, at kunderne generelt køber mere tøj i år i forhold til sidste år, hvor coronapandemien stadig havde fat, og mange derfor ikke brugte penge på nyt tøj, men i stedet var godt tilfredse i deres joggingsæt derhjemme.

Selvom modesalget ikke er så hårdt ramt lige nu, står Sinnerup dog overfor andre udfordringer – blandt andet tårnhøje fragtpriser, en høj dollarkurs og høje egetræspriser.

Udfordringerne giver bump på vejen, som direktøren udtrykker det, men han er optimistisk omkring fremtiden. 2022-regnskabet bliver dog ikke præget af stor vækst, lyder det.

”Jeg tror, at vi kan holde niveauet fra 2021,” siger Lars Sinnerup og fortsætter:

”Vi optimerer fortsat hele vejen rundt, og vi forsøger at køre en stram værdikæde. Vi holder fokus på den rejse, vi er på – også selvom, man godt kan være rystet over de mange konfrontationer og uro, der præger verden i dag. Vores lod er at glæde kunderne i vores butikker, og det kan være vores lille bidrag til en bedre verden.”

Øget fokus på onlinehandel sikrer Stelton største overskud siden 2007

Bahne leverer største overskud i selskabets historie

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også