En del af Watch Medier

DetailWatchtirsdag3. oktober 2023

  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
DetailWatchtirsdag3. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
Bolig og Design

86 pct. af salget i Sinnerups webshop er egne brands: "Det er fuldstændig vildt"

Satsningen på egne mode- og boligprodukter har vist sig at være den helt rigtige for Sinnerup, der har vendt flere års underskud til plus på bundlinjen.
Lars Sinnerup er adm. direktør i familievirksomheden Sinnerup, som hans far stiftede i 1971. | Foto: Sinnerup/PR
Lars Sinnerup er adm. direktør i familievirksomheden Sinnerup, som hans far stiftede i 1971. | Foto: Sinnerup/PR
af MARIA BROE TRUSTRUP HANSEN

For en håndfuld år tilbage valgte bolig- og livstilsforretningen Sinnerup at øge sit fokus på udvikling af egne brands, og den strategi har båret frugt.

I 2021 øgede Sinnerup det samlede salg af egne designprodukter med 20 pct., og hvis man udelukkende kigger på Sinnerups webshop, udgør selskabets egne mærker i dag 86 pct. af omsætningen.

”Det er fuldstændig vildt. Det havde vi slet ikke regnet med fra starten. Der tænkte vi, at hvis vi kunne komme op i nærheden af 50 pct., så ville det være super godt,” siger Lars Sinnerup til DetailWatch.

Han er adm. direktør og ejer af familievirksomheden, som hans far lagde grundstenen til i 1970’erne.

Sinnerup laver i dag både egne mode- og boligprodukter under forskellige brands. Lars Sinnerup tilføjer, at salget af egne mærker ikke fylder lige så meget i de fysiske butikker som på webshoppen, men at salget også her har godt fat.

Ifølge direktøren vil selskabet fremadrettet fokusere endnu mere på sine egne varer.

”Det medfører en masse positive ting, og det har givet os noget mere kontrol på vores produktflade,” siger direktøren.

”Der kommer ikke så mange bump på vejen på vareniveau, og vi kan lave en manual over, hvordan butikkerne skal udvikle sig.”

Om Sinnerup

  • Sinnerup er en livsstilsbutik, der blandt andet sælger møbler, boliginteriør og tøj.
  • Sinnerup-butikkerne har tråde tilbage til 1971, hvor Poul Sinnerup sammen med Bahne-Sørensen åbnede en Bahne-forretning i Holstebro.
  • I årene efter blev der åbnet flere butikker, inden Bahne-Sørensen-familien og Sinnerup-familien i 1991 delte Bahne-kæden mellem sig.
  • Sinnerup-familiens butikker hed i mange år Bolighuset Bahne, men i 2006 skiftede butikkerne navn til Sinnerup.
  • I dag er der 12 fysiske Sinnerup-butikker i Danmark og to i Tyskland. Derudover har Sinnerup salg via en onlineforretning.
  • Blandt Sinnerups egne mærker er blandt andre møbelbrandet Furniture by Sinnerup, modebrandet Créton og smykkebrandet Silke Renée jewelry.
  • I dag er Lars Sinnerup, der er søn af Poul Sinnerup, adm. direktør.
  • I 2021 havde Sinnerup en bruttofortjeneste på 45,5 mio. kr. og et overskud på knap 3 mio. kr.

Indtil videre sælger Sinnerup kun sine egne mærker via sine egne butikker og webshop – dog med en enkelt undtagelse. Sinnerup har nemlig valgt at sælge sine modekollektioner på Zalando, fortæller Lars Sinnerup.

”På Zalando kan man hurtigt komme ud til 20 lande og få noget læring om, hvilke produkter kunderne går efter de forskellige steder. På den måde kan vi få et billede af, hvilken vækst vi måske kan forfølge i bestemte lande.”

Direktøren understreger, at hovedfokus dog er på selskabets egne salgskanaler.

”Vi vil gerne dyrke vores detail, og vi vil gerne have et fundament inden for mode og bolig, som vi har kontrol over, så det ikke bliver kannibaliseret. At folk vælger det til, fordi det ikke er alle steder. Så det er lidt forsigtigt, at vi bevæger os fremad,” siger Lars Sinnerup.

Lisbeth Skov Sinnerup, der er gift med Lars Sinnerup, står bag livstilsselskabets tøjbrand Créton. | Foto: Sinnerup/PR
Lisbeth Skov Sinnerup, der er gift med Lars Sinnerup, står bag livstilsselskabets tøjbrand Créton. | Foto: Sinnerup/PR

I et nyt 2021-regnskab understreger selskabet, at Sinnerups egne brands nu bidrager positivt til bundlinjen.

Selskabet offentliggør ikke sin omsætning, men bruttofortjenesten voksede i 2021 til 45,5 mio. kr. mod 40,5 mio. kr. året før, og i samme periode voksede overskuddet til knap 3 mio. kr. fra 1,3 mio. kr.

”2021 var et år, hvor rigtig meget gik vores vej. Der var ekstremt meget fokus på boligen, fordi man ikke var ude at rejse eller til koncerter. Man fandt ind i sin egen hule og havde meget fokus på, hvordan man kunne få et bedre liv dér,” siger Lars Sinnerup.

”Og så var der også de her mange feriepenge, så folk havde godt med penge at bruge. Så det var lidt euforisk i 2021.”

Sinnerup har i dag 12 butikker i Danmark samt to butikker i Tyskland. Derudover har forretningen også en webshop, som i dag står for omkring 20 pct. af den samlede omsætning.

Webshoppen er – udover at være en salgskanal – også en vigtig markedsføringskanal, påpeger Lars Sinnerup.

”Vi kigger meget ind i, hvordan vi kan udvikle vores online forretning og markedsføring, for det giver os en masse data, vi kan arbejde med.”

Er målet, at webshoppen skal fylde mere i forhold til de fysiske butikker?

”Vi tager den omsætning, vi kan få. Men vores forventning er ikke, at vi nødvendigvis skal have en større online omsætning end de 20 pct. Vi forventer jo fortsat at vækste i butikkerne.”

Den første Sinnerup-butik åbnede i Holstebro i 1971 – dengang som en del af Bahne-kæden – og i dag ligger ni af de 12 Sinnerup-butikker i Jylland, mens en er på Fyn og to på Sjælland.

Vi har endnu ikke så mange butikker i Danmark, som vi gerne vil have. Vi er underforsynet på Sjælland, og det ved vi godt.

Lars Sinnerup, adm. direktør og ejer, Sinnerup

Når det gælder de fysiske butikker, er det direktørens målsætning, at Sinnerup skal have 20 butikker i Danmark.

”Vi har endnu ikke så mange butikker i Danmark, som vi gerne vil have. Vi er underforsynet på Sjælland, og det ved vi godt. Det er noget historisk,” siger Lars Sinnerup med henvisning til forretningens jyske ophav.

”Vi kigger ind i, hvordan vi kan få et antal butikker mere på Sjælland,” siger direktøren og tilføjer, at selskabet først og fremmest har fokus på at ændre den eksisterende butik i Vanløse, der ligger i butikscentret Kronen, som er i gang med en større ombygning.

”Den (Vanløse-butikken, red.) skal vi lige have styr på først. For når vi laver noget, så skal det være overbevisende, lækkert og spændende. Mere travlt skal vi heller ikke have,” siger Lars Sinnerup og fortsætter:

”Men vi har nogle fugle på taget. Der er tre emner på Sjælland, som vi lige nu kigger på, men der er ikke skrevet kontrakt endnu.”

Det er dog ikke kun herhjemme, at Sinnerup gerne vil udvide. Selskabet har også planer om at øge fodfæstet i udlandet, og i første omgang vil direktøren gerne åbne en ny butik i Hamborg. Han ønsker dog ikke at sætte et tidspunkt på, hvornår den næste tyske butik ser dagens lys.

Store udfordringer i 2022

Når Lars Sinnerup kigger på opgaverne på skrivebordet, er det – udover det store fokus på egne brands og flere butikker på landkortet – også med skarpt fokus på usikkerhederne i markedet, der fylder i øjeblikket.

Sinnerup kan ligesom mange andre i detailbranchen også mærke, at forbrugerne holder lidt igen i øjeblikket på grund af inflationen, men direktøren understreger dog også, at billedet ikke er sort/hvidt.

”Det er stadigvæk nuanceret. På mode har vi egentlig ret stor fremgang, og det læner sig op af, at vi er kommet med en kollektion mere, og at vi får mere fat.”

Sinnerup har tidligere blot haft brandet Créton, men står nu også bag tøjmærket Two Generations by Sinnerup.

Derudover peger direktøren på, at kunderne generelt køber mere tøj i år i forhold til sidste år, hvor coronapandemien stadig havde fat, og mange derfor ikke brugte penge på nyt tøj, men i stedet var godt tilfredse i deres joggingsæt derhjemme.

Vi holder fokus på den rejse, vi er på – også selvom, man godt kan være rystet over de mange konfrontationer og uro, der præger verden i dag.

Lars Sinnerup, adm. direktør og ejer, Sinnerup

Selvom modesalget ikke er så hårdt ramt lige nu, står Sinnerup dog overfor andre udfordringer – blandt andet tårnhøje fragtpriser, en høj dollarkurs og høje egetræspriser.

Udfordringerne giver bump på vejen, som direktøren udtrykker det, men han er optimistisk omkring fremtiden. 2022-regnskabet bliver dog ikke præget af stor vækst, lyder det.

”Jeg tror, at vi kan holde niveauet fra 2021,” siger Lars Sinnerup og fortsætter:

”Vi optimerer fortsat hele vejen rundt, og vi forsøger at køre en stram værdikæde. Vi holder fokus på den rejse, vi er på – også selvom, man godt kan være rystet over de mange konfrontationer og uro, der præger verden i dag. Vores lod er at glæde kunderne i vores butikker, og det kan være vores lille bidrag til en bedre verden.”

Øget fokus på onlinehandel sikrer Stelton største overskud siden 2007

Bahne leverer største overskud i selskabets historie

Del artikel

Relaterede artikler:

  • Michael Ring er adm. direktør for Stelton og ejer 10 pct. af virksomheden. | Foto: Sebastian Buur Gunvald/ERH

    Øget fokus på onlinehandel sikrer Stelton største overskud siden 2007

    For abonnenter

  • Bahne landede i 2020/21 et overskud på 19,1 mio. kr. | Foto: Colourbox

    Bahne leverer største overskud i selskabets historie

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Near er en ny kæde af butikker, der har omkring 500 varenumre inden for øl, vand, chips, slik, is samt dagligvarer. | Foto: Udklip af near.dk.
Dagligvarer

Ny døgnåben kæde af ubemandede butikker skyder frem i hele landet

Med udrulningen kommer kæden til at have butikker i Jylland samt på Fyn, Sjælland og Lolland.
  • Norsk selskab med ubemandede butikker kigger på Danmark
  • Detailanalytiker om selvbetjeningsbutikker: "Det er fremtiden"

For abonnenter



Stifterne bag skaterbrandet Alis ragede sidste år uklar, hvilket førte til at mange skatere boykottede Alis-logoet og udskiftede det med Albert. Klistermærket ses særligt omkring Christiania og Christianshavn. | Photo: Jens Dresling/ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Medstifter af tøjfirma vinder retssag mod Christiania



Butiksdriften er i højsædet under den nye direktør, hvis udviklingen skal vendes, siger den nye ejer. | Foto: My Home Møbler/pr
Bolig og Design

Efter tilbagekøb for 1 krone: Stifter opsiger direktør i møbelkæde

For abonnenter


Søskendeparret Julie Kronstrøm Carton og Christian Adel Michel stiftede Mate Bike i 2016. | Foto: Mate Bike / Pr
Sport og Fritid

Rekonstruktør tror på Mate Bikes overlevelse

For abonnenter


Gert Rode og Janne Sødring føler sig "rigtig dårligt behandlet" af Rema 1000 og kædens to udviklingsdirektører i forbindelse med købet af en ejerlejlighed i Virum. | Photo: PR / PFA
Dagligvarer

Boligkøbere i kras kritik af Rema 1000-direktører: "Har opført sig uanstændigt"

For abonnenter


Fødevarepriserne er dog stadig 9,9 pct. højere end sidste år. | Foto: Phil Noble/Reuters/Ritzau Scanpix
Dagligvarer

Britiske fødevarepriser i første fald i to år

For abonnenter


  • Jesper Faurholdt, adm. direktør i Danske Shoppingcentre, fortæller til Børsen, at de kommende investeringer skal gå til at gøre centrene "indbydende." | Foto: Gregers Tycho/ERH

    Danske Shoppingcentre skyder milliard i sine centre i kamp mod nethandel

    Danske Shoppingcentre, der ejer 17 centre i Danmark, er klar til at lave store investeringer i kampen mod onlinehandel, skriver Børsen. 

    For abonnenter


  • Salling Group er fortsat den største danske detailvirksomhed målt på omsætning. | Foto: Pr / Salling Group

    Salling Group topper igen blandt detailvirksomheder på rangliste

    Både Salling Goup og Coop er dog rykket et nøk ned på Berlingskes liste over Danmarks største virksomheder målt på omsætning.

    For abonnenter


  • Henrik Jacobsson, skandinavisk direktør for Creditsafe. | Foto: Pr/creditsafe

    Antallet af konkurser stiger – detailhandel er hårdt ramt

    ”Mange brancher kæmper lige nu,” siger direktør om nye konkurstal fra Creditsafe, hvor detailhandel og engroshandel topper.

    For abonnenter


  • Lars Elsborg er direktør for Sport 24, der | Foto: Joachim Ladefoged

    Detailkæder vil åbne flere butikker trods svært marked

    Medvind under corona, hvor detailsalget havde gode tider, giver plads til investeringer i nye butikker. 

  • Hvis alle bare sender breve til hinanden om at have orden i penalhuset, rykker udviklingen ikke, mener Lars Thomsen, adm. direktør Telenor Danmark. | Foto: Telenor/pr

    Telekæde forlanger klimamål af sine leverandører

    For at lave forretning med Telenor bliver det i fremtiden et krav at have sat klimamål, som er valideret af Science-Based Targets. 

  • Den britiske onlinetøjforhandler ser nu et fald i omsætningen på 12-17 pct. mod et en tidligere negativ vækst på 5-0 pct. | Foto: Dado Ruvic/reuters/ritzau Scanpix

    Britisk tøjforhandler skærer kraftigt i forventningerne

    Boohoo oplyser, at en inflation på 8 pct. på tøj blandt andet er baggrunden for de lavere forventninger for helåret.

Læs også

Butiksdriften er i højsædet under den nye direktør, hvis udviklingen skal vendes, siger den nye ejer. | Foto: My Home Møbler/pr
Bolig og Design

Efter tilbagekøb for 1 krone: Stifter opsiger direktør i møbelkæde

Udskiftning skal få ”det gode gamle købmandskab” til at slå takten igen på direktionsgangen, siger My Home-stifter Jan Hallas.

For abonnenter



Ifølge Braw Bakir er programmet en vigtig del af fastholdelsen af de dygtigste butikschefer og noget, der får dem i laget under til at stræbe efter mere. | Foto: Stine Schjøtler
Dagligvarer

Netto belønner de bedste butikschefer med Tesla-biler

Belønningen skal fastholde butikschefer i en tid med rift om de dygtigste kræfter blandt landets discountbutikker.

For abonnenter



Jesper Faurholdt, adm. direktør i Danske Shoppingcentre, fortæller til Børsen, at de kommende investeringer skal gå til at gøre centrene "indbydende." | Foto: Gregers Tycho/ERH
Nyheder

Danske Shoppingcentre skyder milliard i sine centre i kamp mod nethandel

Danske Shoppingcentre, der ejer 17 centre i Danmark, er klar til at lave store investeringer i kampen mod onlinehandel, skriver Børsen. 

For abonnenter


My Home Møbler har i løbet af det seneste år lukket 14 butikker i et forsøg på at vende den negative udvikling i møbelkæden. | Foto: Google Streetview
Bolig og Design

Stifter køber kriseramt dansk møbelkæde for 1 krone

Jan Hallas bliver igen ejer af My Home Møbler. Opkøbet sker i forbindelse med, at den hidtidige ejer, den svenske onlinekæmpe BHG Group, går i rekonstruktion.

For abonnenter



Baglandet i foreningslivet har været med til at adskille Coop fra Salling Group og skabe loyalitet, mener tidl. formand. Bjarne Møgelhøj. | Foto: Coop/pr
Dagligvarer

Ny formandslinje møder skepsis: "Der er en risiko for at Coop mister sit særpræg"

Ny Coop-formand vil zoome hårdt ind på forretningen uden skelen til foreningsliv for at styre dagligvareselskabet ud af krisen. Men der følger en risiko, siger eks-formand.

For abonnenter



Boligbyggeriet Virum Bymidte består af 19 ejerlejligheder og to butikslejemål i stueetagen med henholdsvis Rema 1000 og Føtex Food som lejere. | Foto: Google Street View
Dagligvarer

Ny kasketforvirring: Rema 1000 udviklede direktørers ejendomsprojekt

Rema 1000-folk arbejdede på ejendomsprojekt, som direktører selv ejede hovedparten af. Det undrer beboere, der købte bolig ”i tillid til Rema 1000’s værdier.” ”Usædvanligt,” siger professor i ledelse.

For abonnenter


Job

  • International Retail Director

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Ny døgnåben kæde af ubemandede butikker skyder frem i hele landet –
  • Medstifter af tøjfirma vinder retssag mod Christiania –
  • Boligkøbere i kras kritik af Rema 1000-direktører: "Har opført sig uanstændigt" –
  • Britiske fødevarepriser i første fald i to år –
  • Efter tilbagekøb for 1 krone: Stifter opsiger direktør i møbelkæde –
  • Salling Group topper igen blandt detailvirksomheder på rangliste –
  • Detailkæder vil åbne flere butikker trods svært marked –
  • Telekæde forlanger klimamål af sine leverandører –
  • Danske Shoppingcentre skyder milliard i sine centre i kamp mod nethandel –
  • Antallet af konkurser stiger – detailhandel er hårdt ramt –
  • Rekonstruktør tror på Mate Bikes overlevelse –
  • Britisk tøjforhandler skærer kraftigt i forventningerne –
  • Dårlig høst kan føre til stigende priser på olivenolie –
  • Ny formandslinje møder skepsis: "Der er en risiko for at Coop mister sit særpræg" –
  • Dansk ugebladskoncern sælger svenske webshops –
Flere nyheder

Job

  • International Retail Director

Se flere jobs

Watch Job

  • Regnskabsassistent

  • Executive Assistant til ATP Ejendommes CEO Office

  • Controller til fondsafvikling

  • Kontorassistent

  • Operational Excellence Director

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

  • Om DetailWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret