Konkurrencestyrelsen løfter pegefingeren over frivillige kæders fælles onlinepriser

Landets frivillige detailkæder kan være på kant med konkurrencelovgivningen, hvis de driver en fælles webshop med ens priser, mener Forbruger- og Konkurrencestyrelsen.
Frivillige kæder som Bog & Idé driver ofte en fælles webshop gennem kædekontoret, men det har den konsekvens, at butikkernes onlinepriser er ens, og det møder kritik fra Forbruger- og Konkurrencestyelsen. | Foto: PR/Indeks Retail
Frivillige kæder som Bog & Idé driver ofte en fælles webshop gennem kædekontoret, men det har den konsekvens, at butikkernes onlinepriser er ens, og det møder kritik fra Forbruger- og Konkurrencestyelsen. | Foto: PR/Indeks Retail

Frivillige kæders onlinepriser vækker bekymring hos Forbruger- og Konkurrencestyrelsen, skriver Jyllands-Posten.

Ifølge en undersøgelse, styrelsen har foretaget, har medlemmerne af 27 frivillige kæder ens onlinepriser i deres webshop, der ofte drives af det centrale kædekontor, og det er problematisk for konkurrencen, mener myndigheden.

”Når priserne er ens, kan det være et problem, for som udgangspunkt er de konkurrenter i konkurrenceretlig forstand og skal selv bestemme priser, service og sortiment, selv om de er i den samme kæde,” siger kontorchef Louise Kastfelt, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til Jyllands-Posten.

Hun uddyber, at butikkerne i stedet skal sikre andre effektivitetsfordele, som opvejer ”den skade på konkurrencen, der kan være konsekvensen af deres tætte samarbejde”.

De konkurrenceretlige forhold i de frivillige kæder, som der er 70 af i Danmark, kom for nylig også under lup i en anden sag.

Her blev gardinkæden Botex mødt med et påbud og bødekrav, efter Konkurrencerådet har afgjort, at kæden har overtrådt konkurrenceloven ved at have haft en aftale gennem 12 år om ikke at reklamere i hinandens områder.

Botex er ikke enig i afgørelsen og vil nu prøve sagen juridisk ifølge adm. direktør, Erik Vinther.

Gardinkæde får påbud og krav om bødestraf for brud på konkurrenceloven

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også