Konkurrencestyrelsen løfter pegefingeren over frivillige kæders fælles onlinepriser
![Frivillige kæder som Bog & Idé driver ofte en fælles webshop gennem kædekontoret, men det har den konsekvens, at butikkernes onlinepriser er ens, og det møder kritik fra Forbruger- og Konkurrencestyelsen. | Foto: PR/Indeks Retail](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14224124.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7lrk203se8j9a9d7mh2.jpg)
Frivillige kæders onlinepriser vækker bekymring hos Forbruger- og Konkurrencestyrelsen, skriver Jyllands-Posten.
Ifølge en undersøgelse, styrelsen har foretaget, har medlemmerne af 27 frivillige kæder ens onlinepriser i deres webshop, der ofte drives af det centrale kædekontor, og det er problematisk for konkurrencen, mener myndigheden.
”Når priserne er ens, kan det være et problem, for som udgangspunkt er de konkurrenter i konkurrenceretlig forstand og skal selv bestemme priser, service og sortiment, selv om de er i den samme kæde,” siger kontorchef Louise Kastfelt, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til Jyllands-Posten.
Hun uddyber, at butikkerne i stedet skal sikre andre effektivitetsfordele, som opvejer ”den skade på konkurrencen, der kan være konsekvensen af deres tætte samarbejde”.
De konkurrenceretlige forhold i de frivillige kæder, som der er 70 af i Danmark, kom for nylig også under lup i en anden sag.
Her blev gardinkæden Botex mødt med et påbud og bødekrav, efter Konkurrencerådet har afgjort, at kæden har overtrådt konkurrenceloven ved at have haft en aftale gennem 12 år om ikke at reklamere i hinandens områder.
Botex er ikke enig i afgørelsen og vil nu prøve sagen juridisk ifølge adm. direktør, Erik Vinther.
Gardinkæde får påbud og krav om bødestraf for brud på konkurrenceloven