DetailWatch

Mette Maix forlod detailbranchen for at lande sin første CEO-position

8. marts: Der er få kvinder på topposterne i den danske detailbranche, men Mette Maix har fundet vejen derop. Hun blev dog nødt til at forlade branchen for at få sin første CEO-post, fortæller hun.

Mette Maix er i dag adm. direktør i Rosendahl Design Group. Hun har tidligere været topchef i blandt andet Flying Tiger Copenhagen og Berlingske Media. | Foto: Gregers Tycho/ERH

Mette Maix er en af dem, som erhvervslivet hungrer efter – en kvindelig topchef, der tilmed sidder i flere bestyrelser.

Hvis man kigger specifikt på detailbranchen, er der ikke mange, som ligner Mette Maix. Ifølge en opgørelse, som DetailWatch har foretaget, er blot 4 pct. af direktionsposterne i de 25 største detailvirksomheder i Danmark besat af en kvinde, mens det gælder for 24 pct. af bestyrelsesposterne i de samme selskaber.

Overrasker tallene dig?

”Det burde jo ikke overraske mig efter mere end 25 år i detailhandel, men når man ser tallene stort på hvidt, så synes jeg alligevel, at de er meget markante,” siger Mette Maix til DetailWatch.

I dag er Mette Maix adm. direktør i Rosendahl Design Group, og hun sidder blandt andet i bestyrelsen for Matas og Aarstiderne.

Det er paradoksalt, at man lærer rigtig mange dygtige kvinder op, men at de så må forlade branchen for at få den første CEO-position.

Mette Maix, adm. direktør i Rosendahl Design Group

Hun er efter eget udsagt ”vokset op” i detailbranchen, hvor hun startede sin karriere med knap ti år i Coop – hvor hun blandt andet var kædedirektør for Superbrugsen – hvorefter hun blev marketingdirektør for Tesco i Slovakiet og senere kædedirektør for Føtex herhjemme.

Men i 2016 sagde Mette Maix farvel til detailbutikkerne, da hun blev adm. direktør for Berlingske Media.

”Jeg måtte forlade branchen for at få min første CEO-position,” siger hun i dag.

Paradoksalt og ærgerligt

Mette Maix tilføjer, at der var flere årsager til, at hun forlod detailbranchen, men hun føler sig overbevist om, at skiftet var nødvendigt, for at hun kunne indtage sin første stilling som adm. direktør.

”Det er paradoksalt, at man lærer rigtig mange dygtige kvinder op, men at de så må forlade branchen for at få den første CEO-position. Det er ærgerligt.”

Ifølge Mette Maix fraskærer detailbranchen sig en mulighed for at sikre sig værdifuldt talent.

”Talent er en mangelvare, og det handler i alle virksomheder om hele tiden at kunne fastholde, tiltrække og udvikle talent – og her har man så i en branche valgt ikke at bruge 50 pct. af den talentpool, der er.”

”Hvis man skal sikre sig en fremtidig talentstyrke, så er det da en stor andel af talenterne, man skærer væk,” siger hun.

Mette Maix understreger, at hun holder utrolig meget af detailbranchen, da den er både resultatorienteret, handlekraftig og innovativ.

”Jeg tror på, at begge køn har lige gode muligheder for at begå sig i den her branche, og jeg har også haft rigtig mange dygtige, kvindelige kolleger undervejs i min karriere. Så det er ikke, fordi kvinderne ikke er der, eller ikke kan klare sig og begå sig i branchen.”

Det handler i høj grad om, at topledelserne og bestyrelserne skal erkende, at der er en udfordring, mener Mette Maix. Man skal acceptere, at der ligger en opgave, som skal håndteres, og at det skal ske fra toppen, lyder det.

”Jeg mener, at det er et alvorligt problem, at der ikke er nogen rollemodeller for kvinderne at spejle sig i,” siger Mette Maix og fortsætter:

”Jeg tror, det er vigtigt, at man som yngre kvinde kan se, hvordan ens karrierevej kan se ud. Og hvis ikke man kan se i topledelsen eller i bestyrelserne, at der er muligheder inden for en specifik branche, så er det da et problem for den branche.”

Hun peger selv på, at hun har haft gode mentorer i detailbranchen, men at de topchefer, som hun har haft og har skulle spejle sig i, primært har været mænd.

”Der har jeg nogle gange skulle stå meget stærkt i min egen måde at være leder på. For dem, jeg har kunnet kigge på, har været noget anderledes eller haft andre måder at gøre tingene på. ”

En resultatorienteret branche

Ifølge Mette Maix er det i virkeligheden mærkeligt, at netop detailbranchen ikke har en større diversitet på topposterne.

”Det er en branche, hvor man er ekstremt resultatorienteret, og hvor man er nødt til hele tiden at forny sig, være lydhør og handlekraftig, fordi man skal følge med, når forbrugerne og tendenserne ændrer sig med, så man hele tiden kan være konkurrencedygtig. Det mod til nytænkning følger så ikke rigtig med op på topniveau, og det, synes jeg, er en smule paradoksalt,” siger hun.

Jeg mener, at det er et alvorligt problem, at der ikke er nogen rollemodeller for kvinderne at spejle sig i.

Mette Maix, adm. direktør i Rosendahl Design Group

Det er grundlæggende positivt, at der generelt er et større og større fokus på kvinder i topledelserne i det danske erhvervsliv, mener Mette Maix. Men hun understreger også, at det er afgørende, at der kommer handling bag ordene, og at der aktivt bliver gjort noget ved problemstillingerne.

”Jeg tror virkelig, at der er behov for, at man tager et aktivt valg og anerkender, at der skal mere diversitet til på de næste positioner,” siger hun og tilføjer:

”For man kan se, at det ikke er noget, der kommer af sig selv.”

Mænd sidder på 96 pct. af pladserne i direktionerne i de største detailselskaber

Regeringen vil hjælpe virksomheder med at forlade Rusland

Mere fra DetailWatch

"Google Analytics er kun toppen af isbjerget"

Vejen er lang før danske webshops kan sænke skuldrene, efter Datatilsynet har dømt brugen af Google Analytics ude - også selvom der ifølge amerikansk medie er et dekret på vej, der skal sikre en løsning, mener chef i bureauet Impact Extend.

Russisk firma er klar med Lego-erstatning

Den russiske virksomhed Inventive Retail Group, der stod for driften af Legos butikker i Rusland, før Lego trak sig ud, fortsætter med at sælge Lego-produkter i nyt navn.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs