Tysk forbrugertillid tager overraskende dyk

Mens økonomerne havde ventet bedre, gik det modsat ifølge en ny opgørelse.
Tyske forbrugere er fortsat skeptiske i deres forventninger til økonomien. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Tyske forbrugere er fortsat skeptiske i deres forventninger til økonomien. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE/DETAILWATCH

Den tyske forbrugertillid udviklede sig dårligere end ventet i målingen for juli.

Indekset faldt til minus 21,8 i juli fra minus 21,0 i juni, viser en opgørelse fra analysevirksomheden GFK - Gesellschaft für Konsumforschung.

Økonomerne havde til sammenligning ventet et indeks på minus 19,5 ifølge estimater indsamlet af Bloomberg News.

Mens forbrugerstemningen i Tyskland, der er blandt de allerstørste eksportmarkeder for danske detailkæder, fortsat er lunken, er der fremgang at spore blandt danske forbrugere.

Her steg forbrugertilliden et nøk til minus 4,4 i juni mod minus 6,5 måneden før.

”Fremgangen skyldes hovedsageligt, at danskerne nu endelig er begyndt at se lysere på tilstanden i dansk økonomi med en kraftig fremgang i både synet på økonomien nu, og når de kigger et år frem. Synet på dansk økonomi er endnu ikke decideret positivt, men med dagens fremgang er synet på dansk økonomi da steget til det højeste niveau siden før inflationen for alvor fik fat i starten af 2022,” vurderede Louise Aggerstrøm Hansen, chefanalytiker hos Danske Bank, i forbindelse med tallene.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også