EU skærper reglerne for den populære webplatform Temu

Temu er yderst populær i Danmark og resten af Europa, hvilket medfører skærpede krav fra EU’s side.
Foto: Florence Lo
Foto: Florence Lo
af ritzau

Den kinesiske handelsplatform Temu har gjort sit indtog på det europæiske marked, og det har EU noteret sig.

EU kategoriserer derfor nu Temu som en ’’meget stor onlineplatform’’ (very large online platform, VLOP). Det oplyser EU-Kommissionen i en meddelelse.

Den nye kategorisering sker, fordi platformen nu har flere end 45 millioner månedlige brugere i gennemsnit.

At være noteret som en VLOP betyder, at Temu fremover skal leve op til skærpede krav fra EU’s side. De regler skal blandt andet modarbejde skadeligt indhold og kopivarer.

Overholdes de skærpede regler ikke, straffes Temu med en bøde på op mod seks procent af platformens omsætning på verdensplan.

Platformens omsætning lød i første kvartal af 2024 på 82 milliarder kroner.

Kategoriseringen som VLOP er en del af EU’s DSA-lovgivning for digitale tjenester. Lovgivningen skal regulere onlineplatforme og sikre brugernes sikkerhed omkring onlineplatforme.

Temu kom ind på det danske marked for blot otte måneder siden. Danskerne har hurtigt sendt Temu op i toppen af onlinehandlen med køb af meget billige produkter såsom legetøj, elektronik og tøj.

Platformen blev i første kvartal af 2024 den tredjemest populære webshop i Danmark ifølge en analyse fra Dansk Industri.

Temu bliver den 24. platform, der er kategoriseret som VLOP efter EU’s DSA-regelsæt.

Af øvrige digitale tjenester, der er noteret som en ’’meget stor onlineplatform’’, er blandt andet Facebook, Instagram, Snapchat, Amazon og Zalando.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også