Mærsk omdirigerer skibe og advarer om "betydelige forstyrrelser" for kunderne

En forhøjet sikkerhedsrisiko i Det Røde Hav, får nu Mærsk til at sende samtlige skibe, syd om Afrika.
Foto: Ernst van Norde
Foto: Ernst van Norde
AF RITZAU/DETAILWATCH

I den nærmeste fremtid vil den danske rederigigant Mærsk sende samtlige af sine skibe, der skulle have passeret Det Røde Hav, syd om Afrika.

Det sker, efter at et Mærsk-skib blev angrebet i farvandet inden nytår. Det skriver selskabet i en pressemeddelelse fredag.

Tirsdag var meldingen, at man satte al sejlads i området på pause på ubestemt tid på grund af en forhøjet sikkerhedsrisiko.

På det tidspunkt var det dog kun en del af flåden, som skulle på en længere rejse.

”Situationen udvikler sig konstant og er fortsat meget ustabil, og alle tilgængelige efterretninger bekræfter, at sikkerhedsrisikoen fortsat er på et betydeligt forhøjet niveau,” skriver selskabet i meddelelsen.

Det var skibet ”Maersk Hangzhou”, som blev angrebet i Det Røde Hav den 30. december.

Det var angiveligt Houthi-bevægelsen i Yemen, der stod bag missilangrebet. Medlemmer af bevægelsen skal efterfølgende også have forsøgt at borde det.

Det fik i første omgang Mærsk til at indstille sejladsen i området midlertidigt i 48 timer, men den melding blev ændret til at være på ubestemt tid efter nytår.

I fredagens udmelding udviser det danske selskab forståelse for, at denne beslutning potentielt kan få konsekvenser for nogle kunder.

”Men du kan være sikker på, at alle beslutninger er blevet nøje overvejet og i sidste ende prioriterer sikkerheden for vores skibe, søfarende og din last,” lyder det.

Mærsk håber på, at der vil blive fundet en holdbar løsning på de nuværende udfordringer i Det Røde Hav inden for en overskuelig fremtid.

Dog opfordres kunderne til at forberede sig på, at komplikationerne i området kommer til at fortsætte, og at der vil være betydelige forstyrrelser.

Venter prisstigninger

Flere detailkæder følger nøje situationen i Det Røde Hav, som kan betyde både forsinkelser og øgede fragtpriser. 

Elektronikkæderne Power og Elgiganten sagde tidligere på ugen til DR, at de forventede uroen i forsyningskæderne ville betyde prisstigninger hos kæderne.

”Der kommer prisstigninger. Det er uundgåeligt. Og det er ikke kun hos Power. Det vil det gøre hos alle detailkæder, der handler med forbrugerelektronik,” sagde Jesper Boysen, adm. direktør i Power, til DR.

Inden jul, da de første containerskibe var blevet angrebet, skrev ShippingWatch, der er søstermedie til DetailWatch, at flere store detailvirksomheder som Ikea og Bog & Ide allerede oplevede forsinkelser på op til 14 dage som følge af den kritiske situation i Det Røde Hav.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også