Black friday tager fart hen over dagen efter en sløv start

Omsætningen på black fridays første 12 timer steg ifølge MobilePay med tre procent i forhold til sidste år.
I alt er der blevet swipet for 1,35 milliarder kr. fra midnat til kl. 12 fredag på Mobilepay. Det er en stigning på tre pct. i forhold til sidste år. | Foto: Phil Noble
I alt er der blevet swipet for 1,35 milliarder kr. fra midnat til kl. 12 fredag på Mobilepay. Det er en stigning på tre pct. i forhold til sidste år. | Foto: Phil Noble
AF RITZAU

I løbet af black week, der løb fra mandag til torsdag som optakt til handelsdagen black friday, er der blevet handlet via Mobilepay 2,1 millioner gange.

I alt er der blevet swipet for 1,35 milliarder kroner.

Det oplyser selskabet bag Mobilepay, Vipps, som kalder det en stærk start.

Til gengæld kom salget på selve black friday lidt sløvt ud af starthullerne, men tog fart fra omkring klokken 08.00.

”Vi oplever i år for alvor, at black week slår igennem som årets store handelsuge. Prisen er, at black friday flader mere ud og flytter omsætning til resten af ugen,” skriver Lars Green, der er kommercielt ansvarlig for Mobilepay online, i en kommentar.

Fra midnat til klokken 12.00 fredag er omsætningen i forhold til sidste år i samme tidsperiode steget med 3 procent.

I denne periode handlede danskerne for 290 millioner kroner svarende til 390.000 transaktioner.

Mobilepay venter en samlet vækst på 5-10 procent ved midnat søndag.

Unge går mest på tilbudsjagt

Black friday er en stor amerikansk handelsdag, som kommer i kølvandet på den amerikanske helligdag thanksgiving.

Det er en dag, hvor butikkerne ofte lokker kunder med gode tilbud og store rabatter.

Der advares dog hvert år mod såkaldte ”falske tilbud”, hvor en større andel varer sættes op i priserne i månederne op til black friday, så rabatterne syner større, end de reelt er.

Inden for de seneste år er black friday hos mange virksomheder blevet udvidet med black week, som typisk er dagene op til den store handelsdag.

DI Handel, som er en afdeling af brancheorganisation Dansk Industri, har de seneste år undersøgt forbrugeres holdning til black friday.

I år har 62 procent af de over 1000 adspurgte svaret forud for handelsdagen, at de har planer om at gå på tilbudsjagt på black friday. Det er en stigning på ti procentpoint fra sidste år.

For de unge mellem 18 og 29 år gælder det, at 82 procent er potentielle købere, viser opgørelsen fra DI Handel.

Målt i absolutte kroner forventer de handlende på black friday i gennemsnit at bruge 2348 kroner i år. Det er ifølge DI Handel 17 procent højere end danskernes forventning i 2022 på 2005 kroner.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også