Direktør får bøde for ulovlig reklame for e-cigaretter

Det er ifølge Forbrugerombudsmanden første gang, at en direktør også idømmes bødestraf for at overtræde forbuddet mod markedsføring af e-cigaretter.
"Dommen bekræfter igen, at reklameforbuddet for e-cigaretter og tilbehør er vidtgående," siger fungerende Forbrugerombudsmand Andreas Weidemann om dommen.
"Dommen bekræfter igen, at reklameforbuddet for e-cigaretter og tilbehør er vidtgående," siger fungerende Forbrugerombudsmand Andreas Weidemann om dommen.

”E-cigaretter i topkvalitet til den bedste pris” og andre markedsføringsbudskaber for elektroniske cigaretprodukter koster nu en e-cigaretvirksomhed og dets direktør en betydelig bøde.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse, efter Retten i Glostrup har sat punktum i en sag om ulovlig markedsføring af e-cigaretter.

Sagen er endt med en bøde på 50.000 kr. til direktøren for e-cigaretvirksomheden samt en bøde på 200.000 kr. til virksomheden, der blev politianmeldt af Forbrugeromsbudsmanden i 2019, efter myndigheden først havde henvendt sig til selskabet i 2018, men uden dette førte til ændringer.

Ifølge dommen har en medvirkende faktor været, at direktøren under sagen ikke har kunnet forklare ”hvordan han forsøgte at sikre, at hans butiksbestyrere ikke lavede opslag på Facebook med reklamer, eller hvordan han i øvrigt instruerede dem vedrørende forbud mod reklamer.”

Viser ”vidtgående” forbud

Reklameforbuddet mod e-cigaretter gælder på alle platforme både online, i trykte og elektroniske medier samt på gaden, og dommen bekræfter ifølge fungerende Forbrugerombudsmand Andreas Weidemann, at forbuddet er ”vidtgående”.

Han hæfter sig samtidig ved, at dommen også omfatter direktøren og ikke kun firmaet.

”Det er første gang, en direktør idømmes en bøde for at overtræde reklameforbuddet for e-cigaretter. Det er et meget klart og bredt forbud, og dommen viser, at når en virksomhed ikke retter ind efter at være blevet gjort opmærksom på forbuddet, så kan direktøren ifalde ansvar,” siger Andreas Weidemann i pressemeddelelsen.

Det fremgår af meddelelsen, at direktøren har erkendt sig skyldig i sagen, men ikke hvilket selskab der er tale om.

Formålet med reklameforbuddet er blandt andet at forebygge udbredelsen af elektroniske cigaretter til børn og unge, og det er ikke første gang, det udløser en politianmeldelse og efterfølgende dom. I september blev selskabet Din Ecigaret idømt en bøde på 50.000 kr. i Københavns Byret for at bruge salgsfremmende udsagn på sin hjemmeside.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også