Nets sagsøgt for påstand om millionbesparelse for butikker ved dankort-brug
Betalingsgiganten Nets er blevet sagsøgt af det konkurrerende betalingsselskab Flatpay over dankortudbyderens reklamekampagne.
I kampagnen hævder Nets, at danskerne kan spare de danske butikker 500 mio. kr. om året ved at bruge dankortet frem for konkurrerende betalingskort. De sparede omkostninger kan bruges til at sænke priserne, som i sidste ende skulle komme danskerne til gode.
Det er der ifølge Flatpay ikke belæg for, skriver Børsen.
”Vi har valgt at anlægge en forbudssag mod Nets, fordi vi mener, at Nets’ nye kampagne for dankort indeholder vildledende oplysninger, der kan skævvride konkurrencen på betalingsmarkedet,” siger Sander Janca-Jensen, der er administrerende direktør i Flatpay, til avisen.
”Som en virksomhed, der står for innovation og fairness, føler vi en forpligtelse til at beskytte butikkernes og forbrugernes ret til at få konkret og upartiske informationer,” fortsætter han.
Flatpay har ad flere omgange anmodet Nets om at få bremset kampagnen, da der ikke menes at være belæg for påstanden om de besparede 500 mio. kr. - dog uden held.
Derfor har Flatpay torsdag indleveret en begæring til Sø- og Handelsretten om et forbud af Nets’ kampagne og et påbud om at stoppe den.
I Nets’ svar til Børsen oplyser pressechef Søren Winge, at man vil forholde sig til det konkrete sagsanlæg fra Flatpay, når dette modtages. Indtil da har selskabet ”fuld tillid” til udregningen om de 500 mio. kr. fra analysehuset CMSPI.
Relaterede artikler
Nordea åbner for dankortbetalinger i Apple Pay
For abonnenter