Ny EU-lov kan åbne markedet for mobilbetaling i butikker

Apple, Meta og Microsoft skal indordne sig nye regler til gavn for brugerne af deres tjenester.
Onsdag blev det offentliggjort, hvilke selskaber der skal nytænke nogle af sine tjenester i henhold til EU's Digital Markets Act. (Arkivfoto) | Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Onsdag blev det offentliggjort, hvilke selskaber der skal nytænke nogle af sine tjenester i henhold til EU's Digital Markets Act. (Arkivfoto) | Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Seks techgiganter og nogle af deres tjenester skal indordne sig ny EU-lovgivning, som blandt andet har til formål at give flere muligheder og mere frihed til forbrugerne og virksomheder, der bruger selskabernes tjenester.

Det skriver EU-Kommissionen i en pressemeddelelse.

”Der bliver flere valgmuligheder for forbrugerne og færre hindringer for mindre virksomheder. Med forordningen om digitale markeder åbner vi internettets døre,” siger Thierry Breton, som er kommissær med ansvar for det indre marked, ifølge meddelelsen.

Det er virksomhederne Apple, Microsoft, Amazon, selskabet bag TikTok, Meta og Googles moderselskab, der står for skud, når Digital Markets Act træder i kraft 6. marts 2024.

Det vil potentielt give mulighed for, at man kan kommunikere på tværs af Apples iMessage og Metas Messenger, oplyser en ledende embedsmand onsdag.

Derudover skal det gøre det muligt for nye spillere at komme ind på markedet, når det kommer til at betale med sin smartphone i fysiske butikker.

En embedsmand fortæller, at det kan gøre det billigere for banker, når man kan bruge en anden udbyder end eksempelvis Apple Pay.

Det skal også være nemmere for appudviklere at lave software, som er på lige fod med de indbyggede apps i smartphones i forhold til funktionalitet.

22 tjenester

EU-Kommissionen har i forbindelse med lovgivningen kategoriseret de store selskaber som ”gatekeepers” og udvalgt 22 tjenester, der skal justeres, i takt med at den nye lovgivning træder i kraft.

Der vil løbende komme flere virksomheder, som skal indordne sig lovgivningen.

Blandt tjenesterne finder man TikTok, Facebook, Instagram, LinkedIn, Google Play, App Store, Google og Apples smartphone-styresystemer og Microsofts Windows.

Kravene for at indgå som et ”gatekeeper”-selskab er en årlig omsætning på over 7,5 milliarder euro eller en markedsværdi på 75 milliarder euro. Desuden skal tjenesten have mindst 45 millioner månedlige brugere i EU-lande og mere end 10.000 årlige aktive europæiske virksomhedsbrugere.

Det er muligt for selskaberne at argumentere imod, at de og deres tjenester skal under den nye lovgivning. Men hvis kommissionen vurderer, at de går under kriterierne for Digital Markets Act, er de bundet af loven fra marts.

Hvis man ikke lever op til kravene, vil EU-Kommissionen udstede bøder til selskaberne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også