Forbrugerråd fraråder handel med stort auktionshus

Der er indikationer på, at Lauritz.com er i store problemer, siger direktør for Forbrugerrådet Tænk.
Ifølge Mads Reinholdt, direktør hos Forbrugerrådet, ligner Lauritz.com en virksomhed i store problemer. | Foto: Pr/ Forbrugerrådet Tænk
Ifølge Mads Reinholdt, direktør hos Forbrugerrådet, ligner Lauritz.com en virksomhed i store problemer. | Foto: Pr/ Forbrugerrådet Tænk
AF RITZAU

Forbrugerrådet Tænk fraråder at handle med auktionshuset Lauritz.com.

Det skriver TV 2.

Det sker efter flere historier om, at auktionshuset ikke betaler sine kunder for solgte produkter inden for tidsfristen. Mediet har afdækket, hvordan nogle kunder har ventet i flere måneder trods løfter om snarlig udbetaling.

Ifølge Mads Reinholdt, direktør hos Forbrugerrådet, er det et langt forløb, som har ført til dets konklusion.

”Først skulle forbrugerne have deres penge efter 20 dage, så 30 dage og til sidst 60 dage,” siger han til mediet og fortsætter.

”Nu skriver auktionshuset så, at de (kunderne, red.) får pengene snarest muligt. Så det indikerer, at det er en virksomhed i store problemer.”

Den seneste udvikling er så kritisabel, at Forbrugerrådet har set sig nødsaget til at fraråde brugen af Lauritz.com. 

Det børsnoterede auktionshus har længe været i økonomiske vanskeligheder.

I sit regnskab for 2022 præsenterede det en negativ egenkapital på 59 millioner kroner. Egenkapitalen er groft sagt et udtryk for en virksomheds samlede formue og et billede på sundheden i virksomheden. Den udregnes ved at tage alle aktiver – såsom værdien af fabrikker, patenter og kontanter - minus gæld.

I samme omgang måtte man meddele aktionærerne, at omsætningen var faldet med 23 millioner til i alt 111 millioner kroner. Det var ifølge mediet Finans den laveste omsætning i seks år.

For godt to uger siden udtalte Preben Lindgaard, finansdirektør hos Lauritz, at forbrugskrisen havde medført en tilbageholdende købsadfærd.

”Som nævnt i sidste uge har vores salg den seneste periode ligget under den prognose, vi havde lagt, hvilket er grunden til, at vi ikke har kunnet betale de berørte sælgere så hurtigt som forventet,” sagde han dengang.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også