Detailbranchen sætter foden ned – siger stop for den hårde tone

”Det er en usund kultur,” lyder det fra aktører i detailbranchen, der fortæller om nedsættende kommentarer og hadefulde beskeder fra utilfredse kunder.
Arkivfoto. | Foto: Henning Hjorth
Arkivfoto. | Foto: Henning Hjorth

Detailbranchen oplever i stigende grad en tendens til, at kunder overfuser butiksansatte og kundeservicemedarbejderne, skriver HR-direktører fra Coop, Salling Group, Circle K, Lidl og Maxi Zoo samt formand for HK Handel og kommunikationsdirektør i Dagrofa i et fælles debatindlæg i Politiken.

Aktørerne peger på, at medarbejderne ofte oplever, at kundernes frustrationer både medfører milde bemærkninger, men også ”hadefulde beskeder, nedsættende kommentarer, voldsomme trusler og enkelte gange decideret vold.” 

”Det er en usund kultur, som rammer de ansatte og deres arbejdsglæde. Det er vi hverken tjent med som arbejdsgivere, medarbejdere eller fagforening. Derfor sætter vi som branche foden ned og siger stop for den hårde tone,” lyder det i debatindlægget. 

De forskellige koncerner og HK Handel sætter nu gang i en fælles kampagne både på sociale medier og i butikkerne, hvor budskabet er, at kunderne skal tale ordentligt. Aktørerne vil derudover også arbejde med løbende at uddanne personalet i konflikthåndtering. 

HK Handel har tidligere fortalt om udfordringer på området – blandt andet under black friday. Her svarede 56 pct. i en rundspørge blandt 122 medlemmer, at de havde oplevet at blive talt grimt eller nedsættende til af kunder i forbindelse med tilbudsdage som black friday.

Hos Salling Group har man også haft fokus på problemerne. I 2022 var der 39 anmeldelser om vold, overfald og trusler mod ansatte i Salling Groups butikker, mens tallet var 13 i 2021. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også